VVD Zuid-Holland wil opheldering over aanbesteding sprinter Dordrecht – Aanbestedingsnieuws

VVD Zuid-Holland wil opheldering over aanbesteding sprinter Dordrecht

Laatst geupdate op januari 6, 2018 door redactie

Statenlid R. F. Weide van de VVD heeft vraagtekens geplaatst naar aanleiding van uitspraken van de NS-directeur Roger van Boxtel. De NS wil inschrijven op de aanbesteding van het vervoer op het traject Dordrecht – Geldermalsen. Uit een persbericht van Zuid-Holland bleek namelijk dat er drie bedrijven meedingen bij die concessie, die op dit moment nog loopt. De inschrijvende partijen zijn Arriva, Qbuzz en EBS. NS staat daar niet bij.

Medio januari moet bekend worden wie de concessie krijgt. De NS liet weten mee te willen dingen naar de van het hoofdrailnet afgestoten lijnen, zoals rond Dordrecht. Dat zegt president-directeur Roger van Boxtel in een interview met de Volkskrant. In het interview laat hij weten “overal interesse in” te hebben. Eerder deed de NS juist opzettelijk niet mee op aandringen van toenmalig minister Dijsselbloem van Financiën. Volgens Dijsselbloem zou NS vanuit een monopoliepositie buitenlandse concurrentie uit de markt drukken

Dat leidde tot een storm aan reacties van andere vervoerders. Arriva-directeur verweet de NS daarop een dubbele moraal erop na te houden. Als de NS wil meedingen naar regionale spoorlijnen moet het ook het hoofdrailnet open geven voor andere bieders, aldus Arriva directeur Anne Hettinga. Connexxion manager Coen Storm vond daarop dat er ronduit sprake was van hypocrisie van de NS, omdat het bedrijf niet wil dat andere vervoerders inschrijven op het hoofdrailnet. Bovendien was het juist ook de NS die de stekker trok uit lijnen zoals de “kippenlijn”, tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Connexxion stelt dat de lijn alleen is behouden vanwege verzet van de provincie Gelderland.

Railion locomotief van Alstom

De uitspraken van de topman lijken in strijd met hetgeen de regeringspartijen in het regeringsakkoord hebben afgesproken. In het regeerakkoord staat dat: ‘meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet worden toegevoegd aan regionale OV-concessies’. Het kabinet richt zich daarbij oa op Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn)”
Weide: “Wat betekent deze zinsnede voor de lopende aanbesteding? Als NS zich niet ingeschreven heeft op de concessie, biedt deze zinsnede voor de NS toch een kans om mee te doen? Heeft u ideeën bij deze passage uit het regeerakkoord?”

De VVD wil dan ook weten of de NS zich mede ingeschreven op deze concessie en met wie. Als  meerdere bedrijven gezamenlijk 1 offerte uitbrengen op een concessie, wil de VVD dat dit vanwege het algemeen belang bekend wordt gemaakt. Daarnaast wil het Statenlid weten wat het regeerakkoord betekent voor het provinciale vervoersconcessie-beleid; voor ‘meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet toevoegen aan regionale OV-concessies’. “Het kabinet richt zich daarbij o.a. op Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn).

Bron: Vragen Zuid-Holland, AD, Volkskrant, 3 januari 2017

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *