Vlaams-Nederlands consortium Sassevaart wint sluis in Terneuzen – Aanbestedingsnieuws

Vlaams-Nederlands consortium Sassevaart wint sluis in Terneuzen

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart (een combinatie van BAM en de Belgische: Franki, Herbosch en Antwerpse Bouwwerken) heeft een aanbesteding van Rijkswaterstaat gewonnen om de Nieuwe Sluis in Terneuzen te mogen bouwen. Met het investeringsproject zijn €934 miljoen aan kosten gemoeid. Dat is €200 miljoen minder dan aanvankelijk geraamd.Het project wordt definitief gegund op 25 augustus 2017. In 2022 zou het eerste schip door de Nieuwe Sluis moeten varen.

Vlaanderen en Nederland gaan in Terneuzen een Nieuwe Sluis bouwen die net zo lang en breed is als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal (427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep). Als de twee andere inschrijvers geen bezwaren kenbaar maken, kan de definitieve gunning al volgen op 25 augustus 2017. Sassevaart kan dan eind dit jaar aan de slag.

De opdracht voor een sluis is goed nieuws voor de ontwikkeling van de haven van Gent. Verantwoordelijk Ministers van Ben Weyts en Melanie Schultz, beiden Minister van infrastructuur, sloten hierover in 2015 een akkoord. De oplopende wachttijden voor de schepen veroorzaken economische schade en lucht-vervuiling en moeten worden beperkt, blijkens de aanbestedingsstukken.

Bron: Rijkswaterstaat

Kosten en kostenverhaal

Het winnend consortium bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. en het Nederlandse BAM Infra B.V. en BAM Contractors N.V.. Rijkswaterstaat meldt dat de aanbesteding is gewonnen op basis van prijs en kwaliteit, beoordeeld door een commissie van deskundigen. Sassevaart biedt aan om de Nieuwe Sluis te bouwen voor een bedrag van € 753.346.000.

Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim €190 miljoen. Vlaanderen staat in voor de overige kosten, aldus een persbericht van Rijkswaterstaat. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim €48 miljoen geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel.

http://nieuwesluisterneuzen.eu

Ontwerpvergoeding, ook voor verliezers

Verliezende consortia zijn de twee eveneens Vlaams-Nederlandse combinaties: Sas Ternessen (Heijmans/Besix, Jan de Nul) en Alliantie Sluis Terneuzen (Mobilis, CroonWolterDros, van Oord / Franki Herbosch -Kiere  Antwerpse Bouwwerken)

Blijkens de stukken op TenderNed wordt in het kader van de inschrijving wordt door de aanbesteder een ontwerpvergoeding betaald.
De inschrijver aan wie de opdracht wordt verleend en de twee inschrijvers die, gelet op de gunningscriteria, opeenvolgend na hem en na afronding van de 2e fase dialoog een geldige inschrijving hebben gedaan, ontvangen elk een ontwerpvergoeding van € 2.000.000 euro (exclusief omzetbelasting).
De ontwerpvergoeding wordt betaald nadat de opdracht is verleend.

Scope

De aanlegscope van de te bouwen sluis omvat:
– het ontwerpen en realiseren van de NST met de sluismaten: L 457m1 x B 55 m1 x 16,44 m1 binnen het bestaande sluizencomplex Terneuzen;
– het realiseren van bediening o.b.v. Industriële automatisering, te integreren in het bedieningssysteem van de Oost- en Westsluis;
– het aanpassen van de primaire waterkering;
– het slopen van de middensluis en woningen;
– het aanpassen van het sluisterrein;
– het aanpassen van het onderliggend wegennet;

Onderhoudsscope van de gebouwde sluis omvat:
– het uitvoeren van onderhoud gedurende 2 jaren na ingebruikname.

 Zie onder meer:

Nieuwe stap richting Nieuwe Sluis in Terneuzen Nieuwsbericht | 30-06-2017 | 16:20

https://www.n-va.be/persbericht/vlaanderen-en-nederland-sluiten-akkoord-over-sluis-terneuzen-en-dossier-hedwigepolder

De aankondiging van de opdracht op TenderNed 31097924 Nieuwe Sluis Terneuzen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *