Vervroegde renovatie bruggen na instorten Carolabrug
Rijkswaterstaat heeft bruggen en viaducten extra onderzocht naar aanleiding van het instorten van de Carolabrug in Dresden (Duitsland) op 11 september 2024. Waterstofverbrossing werd hiervoor als hoofdoorzaak aangemerkt.
Volgens het onderzoek volgen 5 aanbevelingen om een goed beeld te houden van de situatie en eventuele veiligheidsrisico’s: inspectie, monitoring, vaststellen type staal, aanvullende rekenkundige beoordeling en indien nodig versterken van de brug of het viaduct. Rijkswaterstaat volgt deze aanbevelingen op
Ook houdt Rijkswaterstaat contact met Duitsland over hoe zij sinds de instorting omgaan met de in hun geval ongeveer 700 bruggen die mogelijk gevoelig zijn voor waterstofverbrossing.

Rijkswaterstaat heeft bruggen en viaducten extra onderzocht naar aanleiding van het instorten van de Carolabrug in Dresden (Duitsland) op 11 september 2024. Waterstofverbrossing werd hiervoor als hoofdoorzaak aangemerkt Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat er momenteel geen acuut veiligheidsrisico is.
Waterstofverbrossing is (volgens RWS) een

proces waarbij kleine scheurtjes in staal ontstaan. Dit kan gebeuren bij bepaalde types staalsoorten die werden gebruikt als wapening van beton in de jaren 50 en 60. Door waterstofverbrossing kan de wapening zijn versterkende functie verliezen en de constructie verzwakken.
Bron RWS, 2 april 2025
NdR volgens de redactie van Aanbestedingsnieuws is waterstofverbrossing gewoon roest en moet je leraren niet aanbesteden, zelfs.je leraar Duits.

1 thought on “Vervroegde renovatie bruggen na instorten Carolabrug”