Verlenging Vingerpier gegund aan De Klerk voor 7,7 miljoen
Een verlenging van de Vingerpier, bij Vopak in de Afrikahaven, is gegund aan De Klerk in Werkendam. De opdracht is €7,7 miljoen waard. Dat blijkt uit de gunningsberichten van TenderNed. Van de uitbreiding van de terminal is al in 2017 besloten, door het Havenbedrijf NV. Hierdoor krijgt Vopak meer aanlegruimte, voor een extra zeeschip in het Amsterdamse Westelijk Havengebied. Uit onderzoek van Aanbestedingsnieuws blijkt dat het gaat om een Rotterdams onderonsje.
Een steiger wordt verlengd met één ligplaats voor zeeschepen. Daarnaast komt er een nieuwe kade die plaats biedt voor twee extra ligplaatsen voor binnenvaartschepen. Ramon Ernst, directeur Vopak Amsterdam: “De hoge volumes op onze zeer moderne terminal kan leiden tot wachttijden voor zee- en binnenvaartschepen. Daar is niemand bij gebaat.”
Ernst: “Hiermee verbeteren we, ook met het oog op de komst van de nieuwe zeesluis, de service en efficiëntie in de Amsterdamse haven. Vopak’s strategie in de Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-regio is er op gericht om te investeren in productiviteit en efficiëntie van onze bestaande terminals in plaats van extra opslagcapaciteit te creëren waar geen noodzaak voor is.” Die nieuwe sluis moet superbreed worden voor een sluis, de sluis zal één van de grootste ter wereld worden met kolkafmetingen van ruim 500m lang. Zodat alle schepen er goed door kunnen.
Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam: “Deze gezamenlijke investering onderstreept het belang van vloeibare bulk voor onze haven en onze klanten en draagt bij aan onze strategie om onze klanten uit te dagen om efficiënter te opereren: meer op minder meters te doen.”
De order is gegund door een ambtenaar van de gemeente Rotterdam aan De Klerk uit Werkendam (onder Dordrecht). De plannen zijn afkomstig van het Ingenieursbureau van Gemeente Rotterdam (IGR) en de vergunning is verleend door de omgevingsdienst noordzeekanaalgebied,( zie en mirror :Memo toelichting omgevingverg vingerpier.) Buurgemeenten waaronder Velsen, klaagden al sinds 2009 steen en been over de uitbreiding van de benzineopslag in de Afrikahaven. De gemeenten begrepen niets van de dadendrang, zo berichtte het Parool destijds. Dat verklaart toch ook weer wat van de files op de a4.
Het werk bestaat in hoofdzaak uit:
a. Het verrichten van (werk)voorbereidende werkzaamheden en en engineering;
b. Het leveren en heien van stalen buispalen;
c. Het leveren en aanbrengen van betonnen fundatiepoeren op de buispalen;
d. Het leveren en (pre)fabriceren van stalen (vakwerk) constructies;
e. Het aanbrengen van stalen (vakwerk) constructies;
f. Het leveren en bouwen van een platform t.b.v. plaatsen equipment;
g. Het leveren en aanbrengen van stalen buispalen t.b.v afmeren schepen.
Bron: TenderNed, 22 maart 2018