Verkoop Biesboschhal Dordecht en exploitatie

De oorsprong van de Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch ligt aan de andere zijde van de Maasstraat waar in 1901 de Scheepswerf Dordrecht geopend werd. Meer naar het oosten vestigde zich in 1917 machinefabriek De Biesbosch. In 1924 kwam De Biesbosch in handen van een Franse rederij die gespecialiseerd was in Rijnvaart. Deze maatschappij had overal langs de Rijn reparatiepunten. Dordrecht, waar zee- en riviervaart samenkwamen, werd een van de belangrijkste. In 1929 fuseerden beide bedrijven tot de NV Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch. Vanaf dat moment
richtte men zich naast scheepsreparatie en machinebouw ook op scheepsbouw. Het terrein aan de andere zijde van de Maasstraat werd overgenomen voor uitbreiding van het complex. Evenwijdig aan de Maasstraat stond een dubbele hal die door de werf in gebruik werd genomen. Naast en achter deze hal werd de huidige machinefabriek gebouwd. In de jaren vijftig ging De Biesbosch naast duwvaart en binnenvaartschepen ook zeeschepen bouwen. In de hoogtijdagen waren er meer dan 750 mensen in dienst en nam het fabrieks- en werfcomplex een groot deel van de Kop van de Staart in beslag. In 2000 moest De Biesbosch echter door gebrek aan opdrachten de poorten sluiten. Alle bebouwing van het complex is gesloopt op de
machinefabriek uit 1949-1951 na. De Biesboschhal is nu in eigendom van de gemeente Dordrecht en is in 2018 aangewezen tot gemeentelijk monument.
Via deze marktbenadering zoekt de gemeente Dordrecht een ondernemer die de Biesboschhal tot Dordrechts herkenningspunt kan transformeren en het eigendom overneemt. Deze verkoopprocedure bestaat uit een selectiefase en een gunningsfase. Het te doorlopen proces vertoont overeenkomsten met een aanbesteding, echter is er in deze situatie geen sprake van een aanbesteding plichtige opdracht.
Het volledig eigendom van het opstal en de grond wordt verkocht aan de partij die als beste uit de gunningsfase komt. Deze partij wordt geacht het gebouw te herontwikkelen en het vervolgens als goed huisvader te exploiteren. Benodigde voorzieningen ten behoeve van de exploitatie, bijv. technische ruimtes, trafo’s, afvalverzameling e.d., dienen door koper binnen de hal opgelost en georganiseerd te worden. Door de Biesboschhal onder te brengen bij een ondernemer beoogt de gemeente een duurzame instandhouding te realiseren, waarbij de karakteristieke uitstraling van het
gebouw behouden blijft. Om dit te waarborgen, moet door middel van een beknopte financiële visie op de realisatie en exploitatie worden aangetoond dat de duurzame instandhouding van het gebouw haalbaar is. Tot slot is de Nota van Uitgangspunten reeds bestuurlijk vastgesteld. De daarin geschetste scenario’s geven gegadigden op voorhand zicht op de ruimte die de gemeente ziet in relatie tot de herontwikkeling van de Biesboschhal.
De Biesboschhal is een gemeentelijk monument. Dat houdt in dat de gemeente, naast de feitelijke bescherming door de aanwijzing, de waarde van de Biesboschhal hoog inschat op zowel ruimtelijke als op inhoudelijke kwaliteit. Specifieker betekent dat ingrepen worden afgewogen tegen de monumentale waarde. De Biesboschhal vormt een deel van de identiteit van het maritieme en stedelijke karakter van de Stadswerven in Dordrecht en dient als zodanig beschermd te worden. Toekomstige herontwikkelingen zullen hiermee rekening moeten houden. Het is noodzakelijk dat de geselecteerde partij een planologisch traject zal moeten doorlopen waar de gemeente uiteraard ook een rol in speelt.
Bron: Tenderned dinsdag 20 mei 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/379441
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 21 mei 2025