Veelste aanbesteding zandpad weer beëindigd – Aanbestedingsnieuws

Veelste aanbesteding zandpad weer beëindigd

Aanbestedingsnieuws is de tel kwijt. Was het nu de vierde aanbesteding voor een Utrechts’ stadsbordeel genaamd Zandpad, of de vijfde. En is het dan nog wel nieuws of is het dan meer ouds. Een gniffel konden we niet onderdrukken bij het verschijnen van een persbericht erover van de gemeente Utrecht.

Wat is er ook aan de hand. Al die vrijwillige bordeelhouders en hun cliëntele staan kennelijk niet te springen om overheidsopdrachten. Is het vanwege het screeningsproces? Misschien vinden ze het lastig de overheid via aanbestedingen te benaderen en moet PIANOo hen advies gaan geven over het gebruik van TenderNed.

Niets ten nadele van PIANOo maar zijn er andere marktomstandigheden die in de weg staan, je kan het niet uitsluiten. Het is eerlijk gezegd een beetje de omgekeerde situatie van de aanbesteding voor rechtsfilosofisch aanbestedingsadvies, die ook maar niet komt. De opdracht waar maar niet op wordt ingeschreven. Alle beoogde deelnemers kunnen niet voldoen aan de selectie-eisen. Goh.

Dat hebben wij hier ook. Overheden die eindelijk lijken open te staan voor rechtsfilosofisch aanbestedingsadvies hebben van ons nog geen verklaring van goed gedrag kunnen overleggen. Ze moeten niet handtastelijk zijn. Netjes anderhalve meter afstand bewaren, niet vanwege corona maar dat gaat die boeven geen fluit aan. Tandenpoetsen. Haren wassen. Niet schelden en zeker niet in bestuurlijke stukken. Gestreken overhemden. Dienstreizen met chauffeur kunnen vergoeden. Geen flauwe grappen maken. De slot-R uitspreken overeenkomstig het ABN. Bereid zijn tot zakendiners. Flink veel uurtarief verstrekken. Bovendien hebben we ervaringseisen.

Blijkens het persbericht, is dat ook het geval met de enige inschrijver, Stichting Huisvesting het Nieuwe Zandpad. Die leek in juni nog een serieus kanshebber. Kennelijk deed er zelfs een grote bank aan mee, we horen graag welke.

Stichting Huisvesting het Nieuwe Zandpad kreeg in juni jl. de voorlopige gunning om het Nieuwe Zandpad te ontwikkelen. Voorwaarde bij deze voorlopige gunning was het positief afronden van de ‘verificatiefase’. Uit de controle van de informatie en de verificatiegesprekken die de gemeente met de stichting heeft gevoerd, is gebleken dat de stichting niet kan voldoen aan de tendervoorwaarden. Één van die voorwaarden is namelijk financiering voor het plan. De stichting beschikt niet over de financiering om het Nieuwe Zandpad te kunnen ontwikkelen, omdat de bank vanaf het begin een garantstelling van de gemeente als voorwaarde heeft gesteld. De gemeente heeft steeds aangegeven een dergelijke garantstelling niet te kunnen verlenen.
Als de gemeente de door de stichting gewenste garantstelling zou geven, zou de gemeente een financieel belang krijgen bij de exploitatie van de raamprostitutiezone. Dat staat haaks op de toezichthoudende taak van de gemeente. De gemeenteraad heeft als uitgangspunt meegegeven een beperkte rol van de overheid en geen financiële betrokkenheid. De gemeente heeft daarom nooit besloten tot een garantstelling en dit gedurende het proces ook laten weten aan de stichting.

De bank wil een garantstelling van de gemeente. Logisch, met zo’n hachelijke onderneming. Ik wil ook een garantstelling voor mijn hele bedrijf van de gemeente Utrecht voor rechtsfilosofisch advies. Maar er valt heus over te onderhandelen, maar ja dat doet de overheid dan weer niet. Ik kan ook genoegen nemen met een gegarandeerde afname van rechtsfilosofisch advies bijvoorbeeld.

Het kan natuurlijk ook zijn dat vraag en aanbod via de onzichtbare hand (die prijsvorming schijnt te bepalen) maar niet bij elkaar komt. Terwijl al die overheden maar aanbestedingen uitschrijven voor denkbeeldige luchtbordelen, schrijven die beoogde sekswerkers ondernemingsplannen voor ja wat eigenlijk, theaterwetenschappen… nagelstudio’s…. grafische industrie, kunstzinnige architectuur, misschien wel rechtsfilosofisch aanbestedingsadvies. De onzichtbare hand wordt miskend, en zijn morele gezag evenzeer.

Burgemeester Sharon Dijksma begrijpt kennelijk ook niet waarom deze procedure niet tot de gewenste uitkomst leidt.

‘Het is bijzonder spijtig dat deze procedure wederom niet de gewenste uitkomst heeft. Sekswerk is een legaal beroep waar ruimte voor moet zijn in Utrecht. Dat blijven we mogelijk maken, op een manier die past in de huidige tijdsgeest. Een expertcommissie gaat zich hierover buigen, zodat we volgend jaar stappen kunnen zetten.’

Gelukkig maar, dat de overheid zich ontzettend druk maakt over het ene legale beroep en niet over het andere legale beroep, rechtsfilosofisch aanbestedingsadvies. Onze sector wordt in niets gefaciliteerd met grootse bestemmingsplannen voor beoogde kantoorruimten. Terwijl er erg veel gemeenten rechtsfilosofisch aanbestedingsadvies nodig hebben. Boter komt maar niet bij de rotte vis in de buurt. Wat kan nou toch de reden zijn dat ik geen boter op de rotte vis smeer? Is die rotte vis soms boterafstotend?

©utrecht 2017

Persoonlijk denk ik dan ook dat Rechtsfilosofisch aanbestedingsadvies aan lakse gemeenten, die niet horen willen welke kennis ze al jaren missen, moet worden opgedrongen. Zodat ze zelf ook zien dat de kilo’s boter van hun rotte vissehoofden druipt. Dat fenomeen “drang” zou wel beperkt moeten blijven tot die sectoren waarin het ook echt niet anders kan en volledig transparant tot stand komen. De overheid kan wel gaan opdringen dat 3a3 een bordeelhouder wordt maar nee, we hebben echt geleerd om nee te zeggen. Op die aanbesteding schrijven we echt niet in. Past Utrecht drang toe op de inschrijvers? Er waren wel strenge eisen gesteld.

De stichting waaraan de ontwikkeling van het Nieuwe Zandpad in juni voorlopig door de gemeente was gegund, blijkt niet te kunnen voldoen aan de tendervoorwaarden. Daarom is de gemeente genoodzaakt de inschrijving af te wijzen en de tenderprocedure te beëindigen. Wat voor voorwaarden dan?

Blijkens de aanbestedingsleidraad moest de beoogde bordeelhouder grond huren van de gemeente, daarop voor eigen risico “kantoorruimtes”  bouwen en vervolgens deze werkruimtes verhuren aan exploitanten met een APV exploitatievergunning of zelf exploiteren met een maximum van 32 werkruimten en de ruimtes onderhouden zodat zij geschikt blijven voor dit doeleinde. Daar werd dan ook nog een Bibob-toets op losgelaten. En een nachtsluiting van 3:00 tot 7:00 en zo voorts en zo verder.

We keken meteen maar naar de Nota van Inlichtingen om te zien waar het bezwaar tegen was en ons oog viel op de eerste vraag. Hilarisch, de gemeente stelt een minimale verhuurperiode vast.

Waarom heeft de gemeente gekozen voor het opwerpen
van drempels in dit opzicht, namelijk het stellen van een minimale verhuurperiode van deze werkruimtes van vier uur per week gedurende vier weken en hierna steeds vier uur per week? Waarom mag het niet gewoon mogelijk zijn voor een sekswerker om een kamer te huren per keer, voor bijvoorbeeld een of twee uur?

Zie, om na te gaan wat die tendervoorwaarden dan zijn:

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/191372;section=2

Is er nog een panacee die werkt tegen vastgelopen procedures? Dan is het wel het fenomeen commissie. Heel apart wie er naar voren wordt geschoven om het onmogelijke probleem op te lossen.

Een expertcommissie krijgt nu de opdracht om met een voorstel te komen over de toekomst van sekswerk in Utrecht. Minister van Staat Winnie Sorgdrager wordt voorzitter van deze commissie. Een voorstel waarin recht wordt gedaan aan de modernisering van dit legale beroep en een betere positie van sekswerkers, veilige werkomstandigheden en vergunde (thuis)werkplekken voorop stelt.

De expertcommissie die gaat onderzoeken hoe de gemeente actief kan bijdragen aan de positieverbetering van sekswerkers en aan het creëren van veilige werkomstandigheden wordt gevraagd in het eerste kwartaal van 2022 met een voorstel te komen. Een vertegenwoordiging vanuit de sekswerkers zal deel uitmaken van de expertcommissie. Voordat de expertcommissie aan het werk gaat, kan de gemeenteraad meedenken over de opdracht die wordt verleend.

 

Utrecht stemt in met 4e aanbesteding Zandpad 2019

Nog maar weer eens een aanbesteding zandpad 2019

Opnieuw vertraging aanbesteding zandpad na terugtrekken exploitant 2018

Vijf reacties op meervoudig onderhandse aanbesteding ontwikkeling zandpad 15 september 2017

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *