Van Hattum en Blankevoort is in de aanbesteding van het ontwerp en de realisatie van de tunnel van Zuidasdok als beste beoordeeld. Deze voorlopige gunning betreft het derde grote project van Zuidasdok, na de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Dat bericht Zuidasdok enkele uren geleden. De gunningsbeslissing viel echter al 23 juli 2024. Ontwerp en realisatie zijn in aparte contracten neergelegd.
In de tunnel komt een deel van de te verbreden A10 Zuid te liggen. Deze verbreding zorgt voor een autoluwere binnenstad, een betere en veiligere doorstroming en daarmee voor een betere verbinding met de noordelijke Randstad. Hiermee wordt het regionaal en nationaal belang van de Zuidasdok-tunnel onderschreven. De tunnel is ruim één kilometer lang en komt ten noorden en ten zuiden van station Amsterdam Zuid te liggen. De bouw begint naar verwachting in 2027.
Zuidasdok gunt twee contracten: één contract voor het ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke tunnel en één contract voor het realiseren van de tunnel. De realisatie van de noordelijke en zuidelijke tunnel wordt in één keer gegund maar vooralsnog in delen opgedragen. Beide contracten worden aan dezelfde bouwcombinatie gegund. Het betreft een maatwerk-bouwteamovereenkomst voor het ontwerp tot en met het Definitief Ontwerp en een engineering & construct contract. Voor deze gunning geldt een richtprijs van € 895 mln uitgaande van prijspeil januari 2023.