Utrecht koopt buurtbakfietsen voor algemeen gebruik – Aanbestedingsnieuws

Utrecht koopt buurtbakfietsen voor algemeen gebruik

Luxeproblemen van hipstersteden peak 2021: waar laat je je bakfiets. Zoals u kunt begrijpen is dat in Amsterdam en Utrecht een serieus probleem aan het worden. Aanbestedingsnieuws heeft niet zo’n ding en ook niet nodig en anders kun je het huren, als je het ooit toch nodig hebt, voor maar een habbekrats. Maar de buren hebben er een, om de dochter mee naar school te brengen terwijl die nu al een jaar niet naar school gaat en inderdaad, dat ding staat me toch in de weg. Waar je hem ook zet, ook in de minibox die huurwoningen wordt toebedeeld, past ie al niet en de bocht kan ‘ie ook niet maken, dus moet het geval wel op straat. Als hij om de lantaarnpaal voor de deur staat, kan je op een druk stoepje al niet passeren. En tegen de zijkant van het rek valt hij nog om op de Tesla van de andere buren.

Toen Aanbestedingsnieuws nog klein was, was het nog simpel. Toen konden kinderen nog gewoon achterop. Dat ze niet met hun voeten in de spaken moeten zitten, komen ze vanzelf wel heel snel achter. Ook op de brommer, wat echt heel moeilijk was, omdat je zo veel dichter bij de grond zat. Doodeng. Het ging altijd te hard, vooral omdat je op zo’n korte afstand waarbij je je benen echt helemaal nergens kan laten, eigenlijk alleen naar de grond kan kijken. Tegen valangst had andere Aanbestedingsnieuws een enorme haak achterop een herenfiets en dan een stalen minizitje voorop. Toen had je geen fietsnietjes. Alleen een betonnen sleuf in de grond en soms, als je geluk had, een raar soort haak.

©ZaZ 20215

Du moment dat je een vast plekje ontwerpt voor de buurtbakfiets, extra ruimte naast de fietsnietjes…. wat gebeurt er dan? Nou als je in Amsterdam woont dan weet je het al… Dan krijg je scooters. Open ruimte betekent over een half uur staat hier een scooter. Zo kan de bakfiets er dus niet meer bij, owee ook als die ooit om zou vallen tegen de scooter, dan heb je de poppen echt aan het dansen. Dat risico neem je gewoon niet. Dus is er een oplossing in Utrecht en hier zagen we het ook al: de buurtbakfiets. Logisch, maar absurd als je denkt aan de bedrijfseconomische nood van alle fietsverhuurbedrijven, nu er nergens een toerist te bekennen is. Je kan die dingen toch al voor een prikkie huren. Er is al een markt voor fietsverhuur. Waarom treedt de overheid hierin op met staatssteun? Het enige verschil met de buurtbakfiets is dat er nu enkele honderden meters tot de eerste fietsverhuur wordt overbrugd.

De eerste buurtbakfietsen komen blijkens het persbericht deze maand, met name in woonwijken. Met de uitbreiding van het aanbod aan deelvervoer, hoopt Utrecht dat meer mensen gebruik gaan maken van deze duurzame en ruimtebesparende manier van vervoer. Samen met de aanbieders maakt de gemeente afspraken over de locaties waarop de nieuwe deelvoertuigen komen. In het centrum ligt de prioriteit bij (elektrische) deelfietsen. De elektrische deelbromfietsen komen vooral bij P+R’s en OV-knooppunten. De buurtbakfietsen staan op vaste plekken in verschillende woonwijken waar de vraag het grootst is.

De aap van het algemeen nut van de buurtbakfiets komt pas uit de mouw bij de volgende zin in het persbericht. Het is een tracking device. Waarmee je als ambtenaar de kinderen van de buurman in de gaten kan houden via een app. Heeft pappa hen al van school gehaald? Nee, de bakfiets staat nog bij de lantaarnpaal:

Gebruikers kunnen via een app van de aanbieder toegang krijgen tot de fiets of bromfiets. In de app is ook te zien waar de fietsen en bromfietsen worden aangeboden en waar ze kunnen worden ingeleverd. Gebruikers kunnen per rit betalen of een abonnement afsluiten. Utrecht werkt mee aan de landelijke ontwikkeling van één app (Gaiyo) waar alle deelvoertuigen aangeboden worden. Dit heet Mobility as a Service, kortweg MaaS. Daarbij kunnen gebruikers via één app al het mogelijke vervoer plannen, boeken en betalen.

Maar nee, dat was een grapje. Het was natuurlijk vanwege de duurzaamheid dat de extra meters tussen het fietsverhuurbedrijf en het huis moeten worden overbrugd. Zodat u misschien op het idee komt om de Tesla te laten staan. Dat blijkt uit het verdere persbericht. Onbegrijpelijk? Ja dat vinden wij nou ook.

Utrecht vindt deelvervoer belangrijk om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, ook vanwege de groei van de stad. Daarom vergroot en verbreedt Utrecht het aanbod om het groeiend gebruik van deelvervoer verder te stimuleren. Als meer bewoners en bezoekers (elektrische) fietsen, bromfietsen en auto’s delen, zijn minder vervoermiddelen nodig. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit. Ook ontstaat meer ruimte op straat omdat minder (fiets)parkeerplaatsen nodig zijn. Die ruimte kan worden gebruikt voor groen of speelplekken.

Laten we maar even meegaan in het bijkans sektarische fake duurzaamheidsideaal. De buurtbakfiets moet niet zozeer de armlastige autolozen een plezier doen. Hij staat er om mensen te overtuigen hun heilige koe te laten staan. Daar heeft u kennelijk visuele impuls en bereikbaarheid voor nodig. Aangezien niemand in Amsterdam nut heeft van een auto, onder meer om de ondanks het verdwenen toerisme nog steeds niet beperkte parkeergeld, is dat toch wel onbegrijpelijk. Je hebt zo’n koets alleen voor de tochtjes naar de Ikea. Maar dat zijn maar details. We doen even of het werkt. Of er vraag naar is. Of alle diefstal de wereld uit is. En of dit duurzaam zou zijn .

Waarom heeft de markt dit dan nog niet zelf als oplossing voorgedragen? Waarom heeft het verhuurbedrijf zelf niet bedacht dat de fiets moet staan op een plek waar u er ook wat aan heeft? Spoiler Alert, dat heeft de markt al zo vaak voorgedragen. En die vraag is er niet in een buitenwijk, anders zat daar al wel een bakfietsverhuurder. De vraag is er bijvoorbeeld wel in het centrum van Amsterdam. Aanbestedingsnieuws kent bijvoorbeeld een fietsverhuurder van de riksja’s in de binnenstad en die zei al dat hij voortdurend werd gehinderd in de uitoefening van zijn nuttige bedrijf door de ambtenaren van Toezicht en Handhaving. Of het nu alleen fietsen waren die voor de deur stonden, of die Riksja’s die precies onder de kont van de toeristen werden neergezet opdat zij geen taxi zouden nemen, voor elke fiets voor elke plek was een vergunning nodig en die werd standaard afgewezen. Wat maar weer aangeeft dat het niet werkelijk gaat om verduurzaming.

Een verhuurfiets mag op de stoep maar alleen als een overheidsorganisatie het zelf bedacht heeft en de belastingbetaler voor het verhuurbedrijf betaalt. Zo rolt dit landje.

Meer informatie leest u hier in de brief die naar de gemeenteraad is gestuurd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *