Tweeminutendebat Amber Alert en nieuwe brief – Aanbestedingsnieuws
MobileMobile

Tweeminutendebat Amber Alert en nieuwe brief

Blijft Amber Alert met zijn miljoenenpubliek en internationale faam in stand of gaan we door met het inferieure Burgernet.nl dat tot op heden nog steeds geen afbeeldingen heeft? Over de vraag of we een volwaardig en goed werkend systeem bewust laten vallen voor een slechtere en duurdere inhouse variant, wordt in de Tweede Kamer vandaag om 14:00 in de plenaire zaal een 2minutendebat gevoerd, debatten met spreektijden van maximaal 2 minuten. De vraag is nu wil je een adequate, die bewezen goed werkt of een die bewezen niet zo goed werkt. De keuze zou zo moeilijk niet moeten zijn, maar de aanbesteding maakt, dat niet op past performances wordt beoordeeld. Laat de kamer zich afschepen met een toezegging voor kindvermissingsalerteringen en gooit Justitie Amber Alert  zo alsnog in de prullenbak?

Minister Grapperhaus stelt in een nieuwe kamerbrief dat het moet gaan om vermist kind alerteringen. Aanbestedingstechnisch natuurlijk waar. Je kan geen aanbesteding inzetten voor WC EEND, dan schrijf je naar een leverancier toe, je moet dan vragen om toiletreinigers. Toch is in 2016 een aanbesteding uitgezet voor Burgernet, gewonnen door CGI voor 4,5 miljoen, zie hier. Ook zitten bestuurders van de veiligheidsregio’s in de Raad van Toezicht op het Burgernet, zie hierover ons eerdere berichten, zie hier. Echt neutraal tegenover leveranciers is men dus niet, er is een hele duidelijke voorkeur voor Burgernet.

Het begint er dus sterk op te lijken of de neutraliteit juist een verkapte inzet richting Burgernet en die opdrachten weer niet aanbesteden maar quasi inhouse gunnen, inhoudt. Moeten alleen leveranciers die goed presteren, worden aanbesteed? Zo meldt de kamerbrief:

De vermist-kind-alerteringen krijgen binnen Burgernet een opvallende en onderscheidende vorm. Berichten zullen uitgaan onder de paraplu van Burgernet, met daarbij als koptekst “Kind Alarm” en verder in het oog springend een foto en de naam van het kind. Voor de ontvangers zal de urgentie direct duidelijk zijn en berichten zullen via verschillende kanalen een grote groep mensen bereiken. Het bereik via sociale media is enorm vergroot nu Burgernet rechtstreeks is aangesloten op alle sociale mediakanalen van de politie. Daarnaast worden berichten verspreid via onder meer landelijke nieuwsmedia, matrixborden boven de snelwegen en NS-informatieborden.
Ik ben graag bereid om in een technische briefing binnen afzienbare termijn gezamenlijk met de politie alle aspecten van de integratie in Burgernet nader toe te lichten en verder in te gaan op vragen of zorgen die bij de fracties nog bestaan. Dit geeft de leden van uw Kamer die daar behoefte aan hebben de gelegenheid zich nog nader te verdiepen in de materie. Waar het uiteindelijk om moet gaan is dat er een hoogwaardige vermist-kindalertering is, dat aansluit bij de opsporingswerkwijze van de politie en overeenkomstig de regels is. Ik spreek hierover graag nader met uw Kamer over tijdens het tweeminutendebat morgen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/06/23/tk-functionaliteit-vermist-kind-alertering

Er is ook een kleine update over het burgernet logo voor kindvermissingen, dat is nu gewijzigd. Het gaat nu weer om een KindAlarm. Handige naam? Wij denken van niet, allerlei plaswekkers en zwemtoestanden heten al zo. Verder is het toch wel de vraag waarom je zo’n vage afbeelding als logo neemt. Anti-aliasing is ook een vak.

https://www.bol.com/nl/nl/p/interline-zwemveiligheid-life-guard-kinderalarm/9200000027699945/

https://www.bol.com/nl/nl/p/elro-child-tracker-ib25-kind-alarm-armband/9200000056611483/

 

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/06/23/tk-functionaliteit-vermist-kind-alertering

alsmede https://www.boip.int/en/trademarks-register?_ga=2.36025760.1016557060.1624437215-1573793076.1624437215#/item/bx1442693

 

Het meest actuele logo, de nektumor staat er nu naast. BOIP moet het nog goedkeuren en dan is het de vraag of 2 algemene symbolen wel gepatenteerd kunnen worden. 
Het eerdere logo Kind Alert op boip is inmiddels vervangen door een logo waarbij de nektumor naast het wc-mannetje staat, Red AN.
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *