TNO pleit voor duurzaam varen met groene methanol
Varen op groene methanol is binnenkort mogelijk. Dat bericht TNO over het project Green Maritime Methanol, afgelopen 17 april. De ontwikkeling van groene methanol als scheepsbrandstof gaat volgens het publiek/private kennisinstituut snel. In juni 2023 zal het eerste containerschip dat vaart op groene methanol te water worden gelaten en meer ‘methanolschepen’ zijn besteld.
Naast containerschepen kunnen ook offshore wind farm support vessels en een mega offshore wind installation vessel binnenkort varen op groene methanol en daarmee tot 90% CO2-reductie behalen (afhankelijk van de feedstock).
Uit het bericht blijkt dat dat een perspectief-switch vergt. Waar bij internationaal/Europees duurzaamheidsbeleid vooral naar vervoersemissies gekeken wordt, is het zinvoller te kijken naar de bij de productie geleverde besparing. Een stukje strategisch omdenken, waar ook het emissiebeleid van wegvervoer baat bij zou hebben
Een switch naar groene methanol leidt tot een kleine reductie aan de pijp met 9% besparing. Een groot deel van de reductie zit echter in de productiefase van de brandstof (“well-to-tank”), waarbij groene methanol veel schoner is dan brandstoffen op aardoliebasis. Als bij beleid alleen wordt gekeken naar de uitstoot in de pijp, dan wordt een schipper daar niet (of onvoldoende) voor beloond.