Suurhoffbrug (A15) nu met nieuwe methode: lijm én bouten versterkt – Aanbestedingsnieuws

Suurhoffbrug (A15) nu met nieuwe methode: lijm én bouten versterkt

De Suurhoffbrug (A15) wordt deze zomer als 1e brug in Nederland versterkt met een nieuwe techniek: staalplaten worden bevestigd met epoxylijm én bouten. Deze dubbele versterkingsmethode is relatief licht en eenvoudig, maar wel sterk en effectief. Het zorgt ervoor dat de platen niet kunnen vervormen of verschuiven. Deze combinatiemethode is ontwikkeld en getest in samenwerking met marktpartijen en kennisinstituten. Projectmanager Jurgen Klein laat zien hoe de nieuwe techniek met lijm en bouten wordt getest.

Bij stalen bruggen zijn er in principe 2 versterkingsmethoden: het aanbrengen van hogesterktebeton of de plaatsing van staalplaten die op het rijdek zijn verlijmd met epoxy ofwel lijm. Hogesterktebeton is echter te zwaar voor de relatief lichte Suurhoffbrug. Voor deze renovatie kiest Rijkswaterstaat daarom voor versterkingsplaten.

De Suurhoffbrug beweegt echter zo veel dat epoxy alleen niet sterk genoeg zou zijn om de stalen platen goed en blijvend te laten hechten. Daarom worden de platen op de Suurhoffbrug nu voor het eerst in Nederland met epoxy én stalen bouten versterkt. Een nieuwe combinatiemethode die ervoor zorgt dat dat de stalen platen muurvast zitten en dus niet schuiven of vervormen.

De nieuwe aanpak is ontwikkeld en getest in samenwerking met ingenieursbureaus Arup en Royal Haskoning DHV en met aanneemcombinatie Stipt, bestaande uit Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI. Ook TNO en TU Delft werkten mee aan het onderzoek.

Rijkswaterstaat heeft het afgelopen jaar hiervoor een geschiktheidsproef uitgevoerd, inclusief een belastingsproef waarbij een stuk rijweg van de Suurhoffbrug is nagebouwd met nieuwe versterkingsplaten waarover volgeladen vrachtwagens reden. Dankzij gevoelige sensoren op en onder de platen konden de betrokken onderzoekers direct de effecten bestuderen en de onderzoeksmodellen controleren. In alle controlestappen bleek de epoxy in combinatie met bouten boven verwachting goed te presteren en dus geschikt voor toepassing op de Suurhoffbrug.

Bron Rijkswaterstaat, 24 juni 2021

Zie verder voor meer informatie over de Suurhoffbrug

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2021/06/rotterdamse-suurhoffbrug-a15-als-eerste-brug-versterkt-met-nieuwe-methode-lijm-en-bouten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *