Stoelendans Groene Hart Hopper, nu wint Wegman Personenvervoer – Aanbestedingsnieuws

Stoelendans Groene Hart Hopper, nu wint Wegman Personenvervoer

In augustus 2018 gaat de gemeente Gouda de regiotaxi Groene Hart Hopper opnieuw van leverancier wisselen. Het gaat opnieuw om een kortdurend contract. Eerder zeiden de gemeenten de samenwerking op met Munckhoff na ontevreden te zijn over de serviceverlening. Een nieuwe leverancier, De Vier Gewesten, heeft het vorige contract overgenomen van Munchhoff en raakt nu het contract kwijt aan Wegman Personenvervoer.

Tot 1 augustus 2018 zal DVG zich als contractpartner van de gemeenten blijven inzetten voor kwalitatieve- en servicegerichte vervoersdiensten voor hun cliënten. Wegman Personenvervoer gaat volgens de krant verder rijden onder de naam DVG, per 1 januari 2018, tot 1 augustus 2018. Dat bericht Omroep Zuidplas en Het AD naar aanleiding van een personeelsbijeenkomst.  Op Tenderned zijn maar 2 aanbestedingen te vinden, voor de groeneharthopper, uit 2015 en 2016.  De redactie van Aanbestedingsnieuws concludeert eruit dat het er op lijkt dat de opdracht zonder aanbesteding aan Wegman is toebedeeld. Volgens het AD Groene Hart is een nieuwe aanbesteding nog in voorbereiding. 

De hopper doet zo zijn naam eer aan. De Hopper wisselt voor de derde keer in twee jaar tijd van vervoerder. De aanbesteding in het Groene Hart is uitgevoerd door de inkoopsamenwerking regio Midden-Holland. Die inkoopsamenwerking verzorgt het vervoer voor Bodegraven-ReeuwijkGoudaKrimpenerwaardWaddinxveen en Zuidplas. Stichting CVV is namens de vijf gemeenten in de regio Midden-Holland en de provincie verantwoordelijk voor de dagelijkse uitvoering van het vervoerssysteem.

De lange wachttijden onder de vorige leverancier in het Groene Hart zijn volgens DVG direct het gevolg van een gebrek aan chauffeurs. Dat hangt volgens 3a3 Consultancy met elkaar samen. Directeur Saskia Ploeg: “Ja, ‘t is wel stating the obvious. Het is voor ondernemers moeilijk personeel te werven wanneer de contractcyclus niet langer duurt dan 2 jaar. Je kan dan geen vast contract in het vooruitzicht stellen, zoals bij regulier taxivervoer. De ondernemingen kunnen niet alleen geen vast contract beloven maar meer dan 1 verlenging van een jaarcontract zit er ook niet in, terwijl het hier juist gaat om gespecialiseerd personeel, dat makkelijk een andere taxibaan kan vinden.”

Door aanbestedingen is het voor chauffeurs niet meer aantrekkelijk om te werken voor het regiovervoer. Zij kiezen volgens Ploeg liever voor de stadstaxi. “Met de regiotaxi krijg je alléén maar gezeur. En steeds korte contracten. Je kan het niet goed genoeg doen, als chauffeur. En wat gebeurt er, dan trekken de chauffeurs, die normaal zouden werken voor de regiotaxi, naar de stadstaxi. De taximarkt daar wordt overspoeld met chauffeurs en de prijzen staan al onder druk, door über. Het is niet zo dat de chauffeurs verdwijnen, het aanbod verplaatst zich sterk. Taxichauffeurs zijn namelijk erg mobiel. Je verwacht het niet.”

De problemen met het regiovervoer van de regio Midden-Holland staan niet op zichzelf. Vergelijkbare problemen spelen met de Valleihopper, in Friesland met leverancierswissel na de aanbesteding van Taxi Waaksma, Plus Ov in samenwerkende gemeenten in Gelderland en eerder in Schiedam, bij de overname van personeel na een aanbesteding.

Zie ook:

https://www.ad.nl/alphen/groene-hart-hopper-vaak-te-laat-door-tekort-aan-chauffeurs~a96840ad/

https://www.ad.nl/groene-hart/derde-nieuwe-vervoerder-voor-groene-hart-hopper~a7bddbce/

en

3a3: aanbestedingsregels oorzaak puinhoop Gelders regiovervoer

Contract regiovervoerder Utrecht stilzwijgend verlengd

Taxiondernemers Amersfoort vrezen voor leerlingenvervoer na september

Chaos leerlingenvervoer Barneveld na aanbesteding is groot

Kampen gaat vervoer regiotaxi Overijssel zelf aanbesteden

Hellendoorn raakt vrijwillige chauffeurs kwijt aan concessie regiotaxi

Taxi Waaksma en de Jong opnieuw naar de rechter

De wereld volgens Regio Foodvalley: Blame game in Ede Wageningen

RMC spant kort geding aan tegen gunning Rotterdams doelgroepenvervoer

FNV Witboek: aanbestedingsdrift dramatisch voor arbeidsmarkt taxi

Wethouder Rotterdam wil zeker weten dat Lorem Focus voldoet voor gunning

Rechter: geen overgang onderneming regiotaxi Waterweg

Regiotaxi chauffeurs bieden Apeldoorn petitie aan voor ontslagvergoeding na aanbesteding

Regeling overgang van onderneming bij aanbestedingen voorlopig niet in zicht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *