Spooruitbreiding Geldermalsen gewonnen door Dura Vermeer en Mobilis

Een combinatie van Dura Vermeer en TBI-onderneming Mobilis wordt verantwoordelijk voor het scheiden van het hoog- en laagfrequent van het treinverkeer in en rondom Geldermalsen. Hiervoor wordt het emplacement uitgebreid van twee naar vier perrons en zal een derde spoor – De Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen – worden aangelegd.

De bouw start begin 2019. De ombouw vindt plaats in vijf buitendienststellingen. In de buitendienststelling van zomer 2020 wordt het complete emplacement in ongeveer 700 uur omgebouwd. De treinenloop wordt tijdens deze buitendienststelling minimaal verstoord. Naar verwachting is de spooromgeving 2021 gereed.

ALLIANTIE-CONTRACT

De combinatie Dura Vermeer en Mobilis gaat samen met ProRail in alliantievorm het integrale ontwerp maken. Op basis van dit ontwerp zal het project gerealiseerd gaan worden.

Herman van den Noort, Tendermanager bij Mobilis: “Door de gezamenlijke aanpak met Dura Vermeer en ProRail kunnen we de complexheid van de realisatie van het project  in de omgeving in goede banen leiden”..

OVER SPOOROMGEVING GELDERMALSEN

Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden steeds meer treinen. Om drukte op het spoor te verminderen en vertragingen te voorkomen, moet er ruimte worden gemaakt op het spoor. In en om Geldermalsen wordt daarom het spoor en het station aangepast. Zowel bij de Nieuwsteeg als de Lingedijk worden spooronderdoorgangen gerealiseerd zodat voetgangers, fietsers en auto’s veilig het spoor kunnen kruisen. Vrachtverkeer kan binnenkort door een derde tunnel onder het spoor door.

Bron: TBI, 18 mei 2018

redactie Auteur

Geef een reactie