Social return bepalingen in GWW contractmodellen opgenomen
Rijkswaterstaat heeft een set social return contractbepalingen in de GWW-contractmodellen opgenomen, waarmee de Groeituin-methodiek uniform wordt uitgevraagd. Social return is het verplicht stellen om bijvoorbeeld langdurig werklozen, bijstandgerechtigden of zelfs arbeidsgehandicapten aan het werk te stellen.
Bert-Jan Jonker is als senior expert infrastructuur voor het inkoopdomein Grond-, Weg- en Waterbouw betrokken geweest bij de totstandkoming van deze contractmodellen.
Rijkswaterstaat zegt zelf over social return dat het een instrument is waarbij de overheid haar inkoopkracht benut om samen met de markt meer sociale impact te realiseren. Met de Groeituin Social Return zet Rijkswaterstaat, samen met opdrachtnemers, in op mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt naar duurzaam werk te begeleiden.
Bert-Jan Jonker:
‘We konden social return wel opnemen in het contract, maar het achterland moet ook goed worden ingeregeld, zodat opdrachtnemers een zetje in de goede richting krijgen. Met de komst van de Groeituin kon dat ook gerealiseerd worden. Dat zetje geeft de Groetuin door nauwe samenwerking met arbeidsmarktregio’s, het Landelijke UWV en Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten aan te gaan, maar ook door de social return invulling door opdrachtnemers te beoordelen. ‘Die beoordeling is heel waardevol’.
Een van die opdrachtnemers was Mustafa Al Shabaki, Coördinator Bureau Social Return bij de Dura Vermeer Groep. Als sparringpartner heeft hij input geleverd vanuit de opdrachtnemerskant. ‘Ik ben erg blij met deze ontwikkeling. Het zorgt ervoor dat je als opdrachtnemer en opdrachtgever altijd met elkaar in gesprek gaat over de invulling van social return.’

‘En als je dit vroegtijdig bespreekt, kun je samen verkennen of het project zich leent om social return toe te passen. Niet elk project is namelijk hetzelfde. Bij het ene project, kun je 1% vragen en bij het andere project 15%. Dus hoe eerder je met elkaar in gesprek bent, hoe sneller je ook kunt bekijken waar het mogelijk is om bijvoorbeeld sociaal in te kopen.’
‘Omdat we nu contactpersonen hebben die elkaars taal spreken, kunnen we er een realistische overeenkomst van maken. Dat helpt in de verwachtingen, maar ook in de toepasbaarheid.’
Bron: Rijkswaterstaat, 18 maart 2025