Slimmer inkopen leidt tot betere inzet ICT-onderwijs – Aanbestedingsnieuws

Slimmer inkopen leidt tot betere inzet ICT-onderwijs

Laatst geupdate op februari 4, 2019 door redactie

Door slimmer en gezamenlijk in te kopen kunnen ICT-leermiddelen beter worden ingezet. Tot die conclusie komen de PO-Raad en de VO-raad en het Ministerie van Onderwijs in een gezamenlijke, recent verschenen brochure. Ook blijft de privacy van kinderen beter gewaarborgd, door anonieme datauitwisseling.

Met gezamenlijk inkopen worden 2 vliegen in een klap geslagen, zo vertelt Toine Maes, van Kennisnet. Zo wordt prijs/kwaliteit voordeel behaald, maar veranderen de verhoudingen in de markt ook. In de brochure wordt er verder gewag van gemaakt dat een belangrijke verbetering is, dat nog maar 1x hoeft te worden aanbesteed. Hierdoor komt specialistische en onafhankelijke kennis beschikbaar.

Dat heeft geleid onder meer tot leerlingen dashboards waarbij tussentijds wordt gemonitord waar een leerling is met zijn oefeningen. Ook is de privacy van kinderen hierdoor beter gewaarborgd. De kinderen krijgen een nummer, een ECK-id, waarmee anoniem gemonitord wordt hoe het kind ICT-toepassingen gebruikt en waar het is met zijn sommen.

Doel in 2013 was een betere afstemming van lesmateriaal en leerling. Dat doel is ook bereikt, zo vertelt Hein van Asseldonk van de VO-raad. “Er is meer afstemming tussen vraag en aanbod van digitaal leermateriaal. Van Asseldonk is ook zeer enthousiast over de inzet van leraren. “Zij zijn zó gemotiveerd om met behulp van ICT meer uit leerlingen te halen.”

©Doorbraakproject onderwijs ICT 2018

Het doorbraakproject heeft er ook toe geleid dat veel meer gebruik wordt gemaakt van ICT, aldus Ria Westendorp, van het Ministerie van Onderwijs. In 2018 komen de eerste aanbestedingen van de gezamenlijke inkoopcorporatie. Het gaat dan om internet en wifi en de bijbehorende veiligheidsdiensten.

Bron:

Doorbraakproject Onderwijs & ICT 2013-2017Het beste in leerlingen naar boven halen, 2018

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *