RO programma vervanging en instandhouding liften GVB

GVB heeft 93 liften in gebruik. Deze liften zijn verschillende momenten in de afgelopen veertig jaar opgeleverd in opdracht van de gemeente Amsterdam. Na oplevering werd het beheer en onderhoud overgedragen aan GVB. Na herijking van de OV-organisatie in 2021 is GVB sinds 2022 ook verantwoordelijk voor de vervanging op basis van het Meerjarig Vervanging Programma (MVP).
GVB hanteert het uitgangspunt om de vervanging te optimaliseren door deze over vijfentwintig jaar te spreiden. Dit is een continu proces waar altijd behoefte aan zal blijven. Op dit moment is er voor vervanging geen (raam)overeenkomst om partijen opdracht te kunnen geven. Door middel van deze aanbesteding wordt hier in voorzien.
Het herijken van de strategie t.a.v. vervanging wordt gedreven door het onlangs opgestarte programma Bedrijfszekerheid Liften en Roltrappen. Hierin wordt gestuurd op beschikbaarheid door alle aspecten die van belang zijn aan te pakken. Dat betekent het versnellen van de storingsafwikkeling, het verbeteren van preventief beheer en het verbeteren van de installaties door dit
vervangingsprogramma. Belangrijk is de instandhouding. Ook de instandhouding van vervangen liften zal daarom een belangrijke pijler vormen van deze aanbesteding. De liften zullen daarbij zo moeten worden onderhouden dat minimaal voldaan wordt aan de eis ten aanzien van beschikbaarheid. Het onderhoud van bestaande liften zit niet in deze scope. Op basis van een intensieve afstemming met de verschillende afdelingen en de markt is tot een gedragen aanbesteding gekomen om dit langjarig in te kopen.
Dit moet leiden tot een hogere reizigerstevredenheid, waarbij de beschikbaarheid ook echt objectief meetbaar gemaakt zal worden.
Van de 93 liften gaat het in de komende jaren vooralsnog om elf liften op de Ringlijn en één op de Oostlijn die concreet in beeld zijn om te worden vervangen. Het voornemen is om deze scope in de eerste twee jaar van de raamovereenkomst in opdracht te geven (wijzigingen zijn nog mogelijk tot feitelijke opdrachtverlening). Dit zou in deze twee jaar een gemiddelde geven van zes liften per jaar. Het is aan GVB welke locaties wanneer in opdracht worden gegeven. Als er meerdere liften in één opdracht zitten is het uiteraard aan GVB om daar een prioritering in aan te brengen.
Vanuit de raamovereenkomst kunnen na ondertekening maximaal acht jaar opdrachten worden gegeven (minimaal twee jaar, daarna zesmaal een verlengmogelijkheid van één jaar). De raamovereenkomst kent een functionele insteek op basis van de UAV- GC. In de maximaal acht jaar dat opdrachten voor vervanging (of complete nieuwbouw) kunnen worden gegeven, gaat het om maximaal 65 liften die in opdracht kunnen worden gegeven. Als de maximumhoeveelheid wordt bereikt, kunnen geen nieuwe opdrachten voor vervanging van liften worden verstrekt en eindigt de raamovereenkomst voor dat onderdeel van rechtswege. Aangegane verplichtingen ten aanzien van instandhouding blijven van kracht. In de overeenkomst die bij de uitnodiging tot inschrijving zal worden meegeven zal een regeling komen als de instandhouding eerder dan 25 jaar na oplevering niet meer wenselijk blijkt te zijn. Aan de scope, aantallen en termijnen kunnen geen rechten worden ontleend. De raamovereenkomst
kan dus nog gewijzigd worden bij de uitnodiging tot inschrijving en in de nota’s van inlichtingen van de
gunningsfase, zonder dat dit een wezenlijke wijziging oplevert.
Aanbesteder volgt met deze opdracht de niet-openbare procedure. In de gunningsfase van deze procedure wordt een schouw georganiseerd, dit is op 17 juli 2025 de gehele dag (wij verzoeken u vriendelijk om deze dan ook in uw agenda’s te zetten).
Bron: Tenderned zaterdag 26 april 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/376501
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 28 april 2025
