Rijkswaterstaat: we aanbesteden steeds beter, nu ook op samenwerking
Laatst geupdate op maart 8, 2019 door redactie
Rijkswaterstaat valt ondernemers steeds vaker lastig met een case voorgelegd die ze binnen 48 uur moeten uitwerken. Dat vindt Rijkswaterstaat een goede zaak. In een persbericht laat de grootste inkoper van het Rijk weten steeds meer te sturen op samenwerking met aanbesteden. ‘We zagen dat inzendingen voor aanbestedingen steeds meer op elkaar gingen lijken’, vertelt Jessie van der Linden, directeur Inkoop- en Contractmanagement van Rijkswaterstaat. […] Maar wij willen natuurlijk weten waarin ze zich onderscheiden. Een 48-uurscase daagt ze uit te laten zien wat ze in hun mars hebben.’
Het illustreert precies wat MKB Nederland nu zo juist steekt, aan de vooravond van het Tweede Kamerdebat over onder meer tenderkostenvergoedingen. Een voorbeeldproject is de verbreding van de A27 Houten-Hooipolder. Contractmanager Richard Hartmann: ‘We gaan een lange samenwerking aan met het winnende bureau. Het is dus belangrijk dat we een partner vinden die het projectteam goed aanvult. Zo’n case helpt daar enorm bij.’ Belangrijk is dan wel om met een goede case te komen. Hartmann: ‘Daarvoor hebben we eerst een lijst met eisen opgesteld waaraan de case moest voldoen. Zo vonden we het belangrijk dat de case technische en procedurele uitdagingen combineerde, dat veel stakeholders een rol speelden en dat het ingenieursbureau waarmee we op dat moment werkten, geen kennisvoorsprong zou hebben.’
Belachelijk veel eisen dus. Onbetaald werk. Want ondernemers houden daar zo van, om gratis en voor niks te werken om opdrachten binnen te halen. Je moet goed spitten in de succesverhalen van de communicatieadviseurs van het Rijk om enige kritische noot te ontdekken. Meestal zijn ze er wel, maar zo omfloerst dat alleen aanbestedingsfilosofen met wat bijvakken in Tsjechisch dat goed herkennen aan de taal die doet denken aan een willekeurige sovjet-dictatuur. Zes alinea’s verder staat er namelijk onder de foto in een bijschrift:
Maar er zijn ook kritische geluiden. René de Boer was als contractmanager bij Witteveen+Bos al betrokken bij 3 verschillende cases, waaronder die voor de A27. ‘Het is zeker een goede ontwikkeling dat Rijkswaterstaat in aanbestedingen de kwaliteit van de voorgestelde teams toetst en meeweegt in de totale EMVI-score. Zo’n case is uitdagend en leuk, maar ook heel intensief. Het vraagt veel tijd van ons team en is dus een flinke investering. Terwijl de uitwerking na beoordeling gewoon in de prullenbak belandt. Dat vind ik best zonde.’