Rijksvastgoedbedrijf heeft marktstrategie “samen versnellen” – Aanbestedingsnieuws

Rijksvastgoedbedrijf heeft marktstrategie “samen versnellen”

Rijksvastgoedbedrijf heeft een nieuwe marktstrategie samengesteld. Die wordt op 7 april aan de markt gepresenteerd. Marktstrategie is een term uit het bedrijfsleven. Hier gaat het om een vijfjarenplan voor hoe de dienst voor Rijksvastgoed met zijn verwachte nieuwbouw en renovatie projecten omgaat.

Een marktstrategie is een term die in de markt doelt op een plan te hebben voor het bereiken van de bedrijfsdoelen. Dat wordt meestal aan de hand van een Ansoff- matrix of een eigen versie daarvan samengesteld, en betreft: marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie. Daarmee worden studenten marketing en MBA doodgegooid. Echt nodig om een bedrijf te beginnen, is het niet. Het is hoogstens nodig voor het opstellen van een bedrijfsplan om een investeringskrediet te krijgen, dat je vrij met dit soort termen kan goochelen. Gaat het om bestaande producten, nieuwe producten. Hoe wordt de markt benaderd met die producten? Welke doelgroep moet hoe worden benaderd. De playboy is volgens hun eigen marktstrategie “meer voor mannen”, daar ga je geen tamponreclames aan verslijten. .

Rijksvastgoedbedrijf heeft dus een marktstrategie opgesteld, hij is dus nog niet openbaar, hij moet nog gepresenteerd worden en daarover zegt Directeur Transacties en Projecten Marjorie Jans in het persbericht:

‘We gaan programmatisch werken. Daarmee bedoel ik dat we niet een project doen en daarna weer een soortgelijk project waarin we het wiel weer opnieuw uitvinden. Het gaat om series projecten. Neem legeringsgebouwen voor Defensie. De studio’s waarin de militairen overnachten, zijn in hoge mate gestandaardiseerd. We willen dat die uit de fabriek komen. Omdat het om grote volumes gaat met een planbare dealflow en in hoge mate standaardoplossingen, hebben bedrijven de langjarige zekerheid om te investeren in productielijnen.’

Belangrijk is, dat de marktstrategie gepresenteerd gaat worden op een marktmiddag, waar ook het bedrijfsleven voor is uitgenodigd. Een goede kans voor bedrijven om informeel in beeld te komen bij het Rijksvastgoedbedrijf, als opdrachtgever. De RVB Marktmiddag is een netwerkevent waar ontmoeten, uitwisselen en netwerken centraal staan. Directeuren, managers en bedrijfsleiders uit de bouw en installatiebranche zijn uitgenodigd om op 7 april 2025 deel te nemen aan de RVB Marktmiddag in het NBC Congrescentrum te Nieuwegein. Zie verder: https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/rvb-marktmiddag

Rijksvastgoedbedrijf ziet zichzelf als een bedrijf en dat verklaart ook het gegooi met bedrijfsjargon, maar het is natuurlijk gewoon echt een dienst, alle personeelsleden worden uitbetaald uit de algemene middelen van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en zijn niet goed in staat om te bedenken hoe het is als je commerciële tijd moet investeren in een aanbesteding, in een ambtenaar die je een opdracht moet verstrekken en in een lobby als je niet weet of de lobby wel effect gaat hebben. Het kan dus goed zijn dat de democratie allerlei autonome ambities van Rijksvastgoedbedrijf aan banden legt. Dat is wel belangrijk voor ondernemers om in de gaten te houden als ze de opdracht “bouw asielzoekerscentrum” hebben binnengesleept.

Rijksvastgoedbedrijf zegt zelf:

‘De productie die wij moeten draaien de komende jaren, is heel groot. We hebben een grote portefeuille met veel plannen voor nieuwbouw en renovaties: denk aan Defensie, gevangenissen, rechtbanken en de verduurzaming van kantoren. Tegelijkertijd zijn de omstandigheden uitdagend. Er is een tekort aan grondstoffen en aan technisch geschoolde professionals. We hebben te kampen met netcongestie, een gebrek aan ruimte – je kunt niet overal zomaar gaan bouwen – en de stikstofproblematiek. De opgaven gecombineerd met de uitdagingen vragen om een andere manier van bouwen. De vraag voor ons is: hoe kunnen we als opdrachtgever slimmer uitvragen?

Samen “een heel krachtig woord”, was dus het toverwoord van de komende marktstrategie en dat doet Aanbestedingsnieuws afvragen, samenwerken met wie eigenlijk? Samen met zedencriminelen, vastgoedfraudeurs en de mafia? Gedoeld wordt, op het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven dat met een aanbesteding wordt bereikt is het bedrijfsleven dat zich al murw heeft laten slaan met papieren toetsen. Dus die laten dit soort vaagtaal waarschijnlijk al over zich heen glijden. Maar het biedt ook kansen voor de concurrent, de grote boef van de markt om Rijksvastgoed te bereiken met een niet serieuze opdracht en dat kun je dan eigenlijk nooit goed weergeven in een inschrijving op een aanbesteding, maar op een marktdag al des te meer.

Portefeuille, dat is ook al zo’n woord dat in de mond van ambtenaren iets heel anders betekent dan wat je zou denken. Onder ondernemers betekent dat een totaal aantal bezittingen of beleggingen maar wordt ook gebruikt voor de orderportefeuille met daarin alle nog uit te voeren orders voor al binnengehaalde klanten. Onder ambtenaren betekent het dat stukje belastinggeld dat in de rijksbegroting specifiek aan hun is toegekend.

Wat zijn de doelen van Rijksvastgoedbedrijf? Rijksvastgoed wil koploper zijn met “circulair bouwen” en “houten hoogbouw”. Zo zegt Marjorie Jans:

‘Aan de ene kant willen wij echt koploper zijn en het goede voorbeeld geven. Denk aan het vernieuwende project Kantoor Vol Afval waarin we veel ervaring hebben opgedaan met circulair bouwen. Of aan houtbouw in de hoogte. En wat we aan de andere kant willen, is dat succesvolle innovaties terecht komen in standaarden waarmee we op grote schaal industrieel kunnen gaan bouwen.’ Jans kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk standaardisatie en vervolgens industrialisering voor het RVB zijn.

Dus ja, A ze willen slimmer uitvragen en B ze willen houten hoogbouw. Betekenen al die woorden dan wel wat ze voor het bedrijfsleven betekenen?
Als ze slimmer willen uitvragen, zou je met je gezonde boerenverstand zeggen, hou op met houten hoogbouw. Dat is nou een niet zo slimme uitvraag. Hout kan dan wel in een mooie test heel brandwerend uit de verf komen, het probleem is niet alleen de brandwerendheid maar ook de brandbaarheid van het materiaal zelf, zoals hier nog maar eens wordt uitgelegd:

https://www.brandveilig.com/artikel/bouwen-met-hout-en-de-impact-op-brandveiligheid-72445

Geconcludeerd wordt dat de huidige brandveiligheidseisen niet volledig dekkend zijn voor houten constructies, vanwege de verhoogde (permanente) vuurbelasting. Uit het onderzoek blijkt dat een integrale aanpak nodig is om de eisen op elkaar af te stemmen.

Wees dan écht circulair en bouw meteen met papier. Bouw een nieuw asielzoekerscentrum van gerecycled papier zodat het makkelijk door boze omwonenden in de fik kan worden gestoken en opnieuw kan worden gebouwd, heel circulair, meteen weer uit de as herrijzen. Je bouwt een kaartenhuis. En dan steek je de fik erin. En dan bouw je weer een kaartenhuis.  Ad infinitum. De kaartenhuizen groeien tot aan de hemel.

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »