Rijk wil met Groningen 175 miljoen steken in Sweco plannen Westflank
Rijksoverheid, provincie en gemeente Groningen willen tot 2040 175 miljoen euro extra investeren in maatregelen voor verbetering van de bereikbaarheid van de westkant van de stad (de “Westflank”) en de verbinding van de stad met de regio Noordwest Groningen. Voorstellen hiervoor hebben de gemeente en de provincie vandaag bekendgemaakt. Op de website www.ringwestverbindt.nl zijn alle voorstellen te vinden en geïllustreerd met kaarten en foto’s.
De grootste ingreep is het verdiepen van de westelijke ringweg bij knooppunt West End. Daar komt over de verdiepte ringweg een nieuwe verbindingsweg tussen de oude Friesestraatweg en de Diamantlaan in Vinkhuizen, met een fiets- en een wandelpad. De huidige verkeerslichten verdwijnen. Volgens plan begint de aanpak van dit knooppunt in 2029. Dan kan het werk in 2032 klaar zijn. De gemeente en de provincie zien de ombouw van dit deel van de westelijke ringweg als eerste stap in de richting van het volledig verdiepen van de Ring West tussen West End en Ring Noord.
Voorafgaand aan de ombouw van knooppunt West End wordt het knooppunt Reitdiepplein omgebouwd tot een half klaverblad en opnieuw ingericht voor auto-, bus- en fietsverkeer. Hier komt aan de zuidkant de ontsluitingsweg van de wijk De Nieuwe Held. De doorfietsroute Groningen – Zuidhorn gaat met een tunnel onder deze nieuwe weg door. Aan de noordkant krijgt ook de wijk Reitdiep een extra aansluiting; mede naar aanleiding van wensen van inwoners en bedrijven. De werkzaamheden aan het Reitdiepplein beginnen naar verwachting in 2028. Ook wordt de N355 tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap verbreed met busbanen.
Ter verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid komen er busbanen tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap. Bij Slaperstil verdwijnt de aansluiting van de Zijlvesterweg met de N355, en daarmee ook de verkeerslichten die hier staan. De Zijlvesterweg krijgt voor lokaal verkeer een tunnel onder de N355. Daarnaast worden er ventwegen aangelegd. De aanpak van de N355 is in 2023 tijdelijk uitgesteld in afwachting van het onderzoek dat nu is afgerond, en kan nu verder.
De in totaal meer dan 15 grotere en kleinere maatregelen komen voort uit gezamenlijk onderzoek dat bureau Sweco in opdracht van de provincie, de gemeente Groningen en de Rijksverheid heeft gedaan naar de “gebiedsgerichte ontsluiting” van de Westflank van Groningen. De aanleiding voor het onderzoek is de bouw van ruim 11.000 nieuwe woningen aan de westkant van de stad Groningen, tussen 2020 en 2040. Het gaat om een onderzoek in het kader van het Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur en Transport (MIRT) van het Rijk. Alle maatregelen zijn vastgelegd in een gezamenlijke “ontwikkelagenda.” Het Rijk betaalt de helft van de benodigde 175 miljoen euro, de provincie en de gemeente Groningen samen de andere helft.
Het benodigde bedrag van 175 miljoen euro was al bij de start van het onderzoek gereserveerd. Nu is duidelijk wat er met het geld gaat gebeuren. Met één belangrijk voorbehoud: Provinciale Staten en de gemeenteraad van Groningen moeten nog instemmen met het voorgestelde maatregelenpakket. Ook bestuurders van het Rijk moeten nog akkoord gaan. Provinciale Staten en gemeenteraad buigen zich op 23 april en 7 mei over de voorstellen. Daarna kunnen bestuurders van Rijk en regio de bestuurlijke afspraken ondertekenen. Het is de bedoeling dat dit nog voor de zomer gebeurt.
Bron: Persbericht provincie Groningen, 27 februari 2025
Het persbericht was nog langer, we hebben het verkort weergegeven.
https://www.ringwestverbindt.nl/nieuws/175-miljoen-voor-betere-bereikbaarheid-westflank
Ook omdat Aanbestedingsnieuws zich het hoofd breekt over de laatste alinea. De provincie wil het het rijk wil het en de gemeente wil het en in het laatst staat er onder het voorbehoud dat de provinciale staten en de gemeenteraad nog moeten instemmen. Wablief. Dan wil men het toch nog niet? De initiatie van het project lijkt dan ook meer bij Sweco te liggen dan bij de provincie zelf en de maatregelenkaart bestaat vooral uit lijnen, moeilijk afzien wat precies de bedoeling is, dat moet de goede verstaander doen met woorden zoals “aanleg half verdiept klaverblad”
