Redvoertuigen voor Veiligheidsregio IJsselland – Aanbestedingsnieuws

Redvoertuigen voor Veiligheidsregio IJsselland

Hilton-320T-op-DAF-6×2
Foto: Hiltonengineering.nl

De Veiligheidsregio IJsselland is op zoek naar redvoertuigen (“hoogwerkers”) voor de brandweerposten Zwolle, Hardenberg en Kampen. Aanleiding hiervoor is dat de huidige redvoertuigen aan vervanging toe zijn. De redvoertuigen dienen voor diverse werkzaamheden ingezet te kunnen worden.

Aanleiding hiervoor is dat de huidige
redvoertuigen aan vervanging toe zijn. De redvoertuigen dienen voor diverse werkzaamheden
ingezet te kunnen worden. De wagen moet te gebruiken zijn op verharde wegen, maar hoeft
niet op onverhard terrein te kunnen rijden.

Veiligheidregio IJsselland wenst bij eerste levering drie hoogwerkers af te nemen. Na de initiële levering is er -na 3 jaren- een aanvullende vervanging voorzien van nog één voertuig. Het is voor de gehele contractduur mogelijk dat extra voertuigen worden afgenomen, bijvoorbeeld
in geval van total-loss, beleidswijzigingen of andere omstandigheden die vervanging of uitbreiding noodzakelijk of wenselijk maken. De configuratie van deze hoogwerkers kan afwijken van de hoogwerkers die in deze aanbesteding beschreven worden. De overeenkomst kent een looptijd van 4 jaren, met een optie tot verlengen met 2 maal 2 jaren.

Het voertuig is geschikt voor gebruik bij de volgende brandweerinzetten:

  • o Bluswerkzaamheden/toegang verschaffen;
  • o Redden op hoogte;
  • o Werken op hoogte (schoorsteenbranden etc.);
  • o Blusplatform BRZO (Besluit Risico’s Zware Ongevallen);
  • o Evacuatie (afhijsen) patiënt t.b.v. de ambulance-diensten;
  • o Overige diensten waaronder optreden bij stormschade, extra vluchtweg, materiaal transport.

Het voertuig is geschikt om op te kunnen treden in oude (historische) binnensteden (snelle branduitbreiding, wonen boven winkels), in stedelijk gebieden (hoogbouw), industriegebieden/BRZO (blusplatform) en landelijke gebieden. Dit zijn de belangrijkste algemene eisen uit het PvE.

Er zijn ook nog wensen naast de eisen.  We geven ze u allemaal.

  • Min. Vlucht ≥ 20 m. bij korfhoogte (vloer) van ≥ 10 m.
  • Overreik lengte korfarm > 8,0 m bij opgerichte onderarm, korfarm horizontaal en een belasting van 500 kg.
  • Werkvloerhoogte ≥ 4 m onder het maaiveld bij vlucht < 8 m tot en met > 18 m.
  • De draaicirkelstraal in de rijstand (gemeten tussen muren) = < 8,5 m.
  • De bestreken baan van het voertuig bij maximale insturing = < 5,5 m.
  • Het voertuig moet over de verharde weg zonder tegenwind een acceleratie van 0-65 km/u in maximaal 25 sec. kunnen halen.
  • De opgegeven kantelhoek wordt met een praktijktest geverifieerd. De kantelhoek wordt gemeten conform NEN-EN-1846-2. Minimale kantelhoek = 28°
  • Het overbrugbare hoogteverschil tussen de stempels onderling is ≥ 0,50 m.
  • Het vloeroppervlak van de werkkorf moet > 1,50 m2 (exclusief klapbordes) bedragen.De korf is voorzien van een klapbordes aan de voorzijde van de korf met een benutbaar opp. tussen de railing(en) van minimaal 0,6 m2
  • Het nuttig laadvermogen van de werkkorf ≥ 500 kg.
  • De overbrengingsverhouding van de af-fabriek geleverde PTO(s) is dusdanig gekozen dat, met het oog op geluidreductie en brandstofverbruik, het maximale toerental voor de aandrijving van de opbouwcomponenten wordt bereikt bij een motortoerental ≤ 1.300 omw/min.
  • Het geluidsniveau op de hoofd bedienplaats van de hoofdaandrijving samen met het aggregaat (in belaste toestand) moet < 80 dB(A) zijn, gemeten op oorhoogte van de bediener op de hoofd bedienplaats.
  • Rondom het voertuig (behalve bij de uitlaat) mag binnen 1 meter afstand nergens een geluidsniveau hoger dan 80 dB(A) gemeten worden bij een volledig in gebruik zijn voertuig, m.u.v. de sirene en waarschuwingssignaleringen in gebruik (gemeten volgens NEN-EN 1846-2).
  • Een stabiliteitsbewakingssysteem (conform EN 1777:2010 / § 5.4.1.1 / tabel 3, Systeem 1 ‘Load sensing system and position control’) heeft de voorkeur.
  • Het voertuig moet bij voorkeur aan de achterzijde (links en rechts) worden voorzien van een stempel bedienplaats. OPTIE bediening in het midden
  • Om goed zicht te hebben waar de stempels de grond raken en/of eventuele obstakels worden geraakt moet een afstandsbediening gebruikt worden. OPTIE draadloze afstandbediening stempels
  • Elke stempel moet voorzien zin van een stempelpositie indicatie waarmee in één oogopslag te zien is waar de stempel gepositioneerd wordt. OPTIE stempelpositieindicatie
  • Bij voorkeur moet een (universele) vast gemonteerde opklapbare brancardsteun op de vloer van de korf geplaatst worden. Plaats van de brancardsteun rechts achterin de korf.De hoofd bedienplaats bevindt zich aan de linker zijde van de draaitoren. OPTIE met opklapbaar beschermtraliewerk.
  • Alle inventariskasten zijn voorzien van rolluiken met bargrip-sluitingen en drukstangen. OPTIE Uitvoering met kleppen/deurtjes voorzien van handgrepen.
  • Het bedienen van alle monitor functionaliteiten (zoals o.a. de instelling variabel debiet in ltr./min, sproei- en gebonden straal, alle oscillerende bewegingen) is mogelijk vanaf de hoofd- en de korf bedienplaats. OPTIE Draadloze afstandbediening monitor.
  • De cabine moet voorzien zijn van een handbediende airconditioning. OPTIE Climate Control.
  • De bestuurders zitplaats is voorzien van een hoofdsteun, 3-puntsgordel van voldoende lengte om te dragen i.c.m. bluskleding. OPTIE stuurwiel airbag.
  • De kastverlichting is automatisch geschakeld, zodra een (rol) luik wordt geopend resp. gesloten gaat alle kastverlichting automatisch aan- resp. uit. OPTIE kastverlichting centraal aan/uit te schakelen in de voertuigcabine.
  • Aan de spiegelsteunen links en rechts is verlichting gemonteerd die de bestreken baan van de achteras verlichten. Deze verlichting wordt automatisch ingeschakeld wanneer het dimlicht en achteruitrijdversnelling zijn ingeschakeld. OPTIE via rondom verlichting in schakelbaar en bij rijden en boven 30 km/u automatisch uit.
  • De twee-tonige hoorn uitgevoerd als een dubbele Martin hoorn (of gelijkwaardig), gemonteerd onder/achter de voorbumper/grille en beschermd tegen beschadiging en vervuiling. OPTIE montage op cabinedak
  • Indien de rolluiken, hoogwerker arm/korf en de steunpoten niet in de ruststand of niet goed gesloten zijn moet dit in het cabinebedienpaneel worden weergegeven. De waarschuwing moet met één lamp voor .rolluiken, voertuig arm en korf en de steunpoten worden weergegeven. OPTIE signalering per item.
  • Voorbumper, spatschermen voor, instapbakken in standaard fabrieksuitvoering. Optie in rood RAL3000
  • Uitwendig hoofdboom en korfarm behandeling met wax coating (protech of gelijkwaardig) tegen lakveroudering OPTIE wax behandeling.

We hebben nu dus eisen, wensen en  opties op wensen. Dat maak de mens nieuwsgierig naar de beoordelingscriteria.

Nadrukkelijk wordt gesteld dat aan de in dit beschrijvend document gestelde eisen aan de leveringen en diensten volledig moet worden voldaan. Het niet voldoen aan een eis betekent dat de inschrijver op basis van deze inschrijving niet in aanmerking komt voor gunning.

De beoordeling vindt plaats op basis van punten. De verschillende (sub)gunningscriteria voor zijn gewaardeerd in punten. De inschrijving die voldoet aan alle gestelde eisen en de hoogste score in punten heeft behaald, wordt gekenmerkt als economisch meest voordelige inschrijving op basis van de beste prijs-kwaliteit verhouding  en komt in aanmerking voor gunning. Nou maar niet hopen dat er een aanbieder is die de maximale score haalt, want dan doet de prijs er niet meer toe.

Bij de afbeelding: Chauvinistisch als we zijn soms, kiezen we de afbeelding van de Hilton 320T op DAF 6×2. De enige 32m hoogwerker met 600kg korflast wereldwijd. En dat nog eens tot windkracht 8. 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *