Realisatie onderdoorgangen N247 t Schouw

0
Kaart: © Provincie Noord-Holland

De provincie Noord-Holland wenst het nieuwbouwproject N247 ’t Schouw te realiseren. Het project bestaat uit o.a. de reconstructie van kruising N247-N235; het realiseren van twee tunnels, de vernieuwing van de Slochterbrug én het aanpassen van de aansluiting van de N247-A10. Gezien de beperkte fysieke ruimte, de grote verkeersdruk én de projecthistorie is het voor de provincie van belang om een solide en marktgerichte strategie te ontwikkelen. Het kruispunt N247-N235 is een essentieel knooppunt voor de bereikbaarheid van de regio Waterland, omdat de wegen van Purmerend (N235) en Edam-Volendam (N247) van/naar Amsterdam hier samenkomen. Naast de vele auto’s rijden op dit kruispunt ook ca. 2.000 bussen per dag. Daarnaast ligt bij dit kruispunt een doorfietsroute en is er een pontverbinding.

Tijdens de studiefase Het Schouw van 2023-2024 is gekeken naar verschillende oplossingen om de problematiek rond het kruispunt Het Schouw op te lossen. Er is uiteindelijk een voorkeursvariant gekozen die toekomstbestendig en de verkeersveiligheid voor alle modaliteiten en de doorstroming voor langzaam verkeer en bus significant verbetert.  Samenvattend bestaat het VO van de voorkeursvariant uit de volgende maatregelen:

  • Onderdoorgang speciaal voor bussen in de avondspits van Amsterdam naar Purmerend. De onderdoorgang ligt onder de N247. De onderdoorgang sluit na het kruispunt direct aan op de Wisselbusbaan aan de westzijde van de N235.
  • Onderdoorgang Slochterweg tussen Kanaaldijk en Termieterweg voor voetgangers, fietsers, lokaal verkeer en landbouwverkeer. Dankzij deze onderdoorgang komen alle gelijkvloerse oversteken voor langzaam verkeer te vervallen én is de ontsluiting van de Termieterweg verplaatst van het grote kruispunt naar de Slochterweg.
  • Eén paar bushaltes bij de onderdoorgang Slochterweg.
  • Ruimere dimensionering van de opstelruimte op het kruispunt.
  • Optimaliseren aansluiting Slochterweg bij het pontje Landsmeer.

De scope van het toekomstige contract in deze aanbesteding omvat de volgende kerncomponenten:

  • Kunstwerken
  • Onderdoorgang Slochterweg voor langzaam verkeer, fietsers en voetgangers
  • Busonderdoorgang
  • Flora- en faunatunnel
  • Sloop en vervanging Slochterbrug West
  • Wegaanpassingen/asfaltwerkzaamheden
  • Asfaltering rijstrookconfiguratie bij de aansluitingen van de N247 op de A10
  • Asfaltering N247-N235 en wegen nabij en op het kruising Het Schouw
  • Aanpassen van de vrijliggende busstrook
  • Onderhoud/asfaltering fietspad N247 en bij N247 bij Slochterbrug
  • VRI’s – Vervanging van de VRI’s en aanpassing regelingen
  • OV-voorzieningen
  • Inpassingsvoorzieningen
  • Verkeersmanagement, -faseringen en -maatregelen
  • Eventuele aanvullende duurzaamheidsmaatregelen.

Aanbesteder volgt een Europese aanbesteding volgens de niet-openbare procedure. Er is vanwege de geschiedenis en de complexiteit van het project gekozen voor een niet-openbare procedure op basis van een concurrentiegerichte dialoog. In deze aanbestedingsprocedure worden ten eerste, op basis van de aanmeldingen, vier gegadigden geselecteerd. Met de geselecteerde gegadigden wordt vervolgens een aantal dialoogrondes doorlopen (vooralsnog 2 rondes) waarna gevraagd wordt een inschrijving te doen overeenkomstig de offerteaanvraag. Gegund wordt aan de inschrijver die de economisch meest voordelige inschrijving doet behoudens beëindiging van deze aanbesteding vóór gunning.

Voorafgaand aan deze aankondiging heeft een marktconsultatie plaatsgevonden. De marktconsultatie is op 22 januari 2025 gepubliceerd via Tenderned onder de naam “Marktconsultatie N247 ’t Schouw”, Tenderned nummer 505546.

 

Bron: Tenderned zaterdag 5 april 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/373597

Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 7 april 2025

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »