Programma veilig leren fietsen Den Haag

Op dit moment is er een contract voor uitvoering van de totale opdracht veilig leren fietsen met een looptijd van drie jaar en dit contract loopt af op 1 september 2025. Omdat de opdrachtgever zeer tevreden is over dit programma en omdat er vanuit de basisscholen in Den Haag veel vraag is naar deze activiteiten, is gekozen om een aanbesteding te starten.
De opdracht in deze aanbesteding houdt in: het verzorgen van praktische verkeerseducatie aan leerlingen op (speciaal) basisonderwijs in de gemeente Den Haag. De doelgroep betreft leerlingen van groep 1 tot en met groep 8. Het doel van deze opdracht is om meer kinderen veilig te leren fietsen en hen voor te bereiden op het verkeersexamen, zodat zij veilig naar de middelbare school en hun sportclubs kunnen fietsen. Dit doel wordt binnen het programma veilig leren fietsen behaald aan de hand van drie modules:
1. Fietsvaardigheidstraining en lesmateriaalverhuur (de basis van het programma);
2. Aanleg van verkeerspleinen;
3. Fietscontroledagen.
In de huidige situatie wordt de verkeerseducatie uitgevoerd op 30 basisscholen per jaar, waarbij het animo van andere basisscholen waar de educatie nog niet wordt uitgevoerd groot is. De wens is om in de komende jaren de verkeerseducatie op meer basisscholen uit te voeren dan in de huidige situatie. Met de aanwezigheid van bijna 200 basisscholen in de gemeente Den Haag is het aanbod aan basisscholen die in aanmerking komen voor deze opdracht zeer groot.
In de gewenste situatie bevat de opdracht de onderdelen en modules die ook in de huidige situatie aanwezig zijn. De
basisscholen die momenteel het programma volgen blijven deze activiteiten voortzetten en deze basisscholen worden tijdens de transitieperiode van ondernemer ondersteund om onderbrekingen in de lessen te voorkomen en de voortgang te behouden. De wens is om de huidige inzet praktische verkeerseducatie uit te breiden naar zoveel mogelijk, maar minimaal 35 basisscholen per jaar. De verwachte omvang van de opdracht bedraagt circa €225.000,- exclusief BTW per jaar. Het kan mogelijk zijn dat de behoefte van de opdrachtgever gedurende de uitvoering van de raamovereenkomst toeneemt. De maximumwaarde van de raamovereenkomst betreft daarom €1.350.000,- over de gehele contractperiode (deze maximumwaarde betreft niet het huidig beschikbare budget). Deze maximumwaarde wordt berekend aan de hand van de geraamde opdrachtwaarde gedurende de gehele looptijd (inclusief opties/verlengingen) plus een eventuele onzekerheid over de feitelijk af te nemen hoeveelheden met een maximum van 50%. Bij het bereiken van de maximumwaarde gedurende de looptijd kan niet meer onder de betreffende overeenkomst worden afgenomen. Er dient dan een nieuwe opdracht te worden aanbesteed.
De in deze paragraaf genoemde omschrijvingen, aantallen en bandbreedte zijn bedoeld ter indicatie en zijn daarom niet leidend. Aan genoemde (omzet)gegevens in deze Leidraad kunnen geen rechten worden ontleend.
De aanbestedende dienst wenst een raamovereenkomst te sluiten met één ondernemer. De Raamovereenkomst treedt naar verwachting in werking op 1 september 2025. De Raamovereenkomst heeft een looptijd van twee jaar. De overeenkomst kan één keer eenzijdig door de Gemeente Den Haag worden verlengd met een periode van twee jaar.
In deze aanbesteding is het volgende nadrukkelijk uitgesloten van de Opdracht:
De projecten die wel betrekking hebben op verkeersveiligheid en fietsvaardigheid, maar niet direct onderdeel zijn van deze opdracht, zoals:
– de organisatie van verkeersexamen;
– verkeerslessen over dode hoek vrachtwagen;
– verkeerslessen in het klaslokaal;
– lessen aan peuters (0-4 jaar).
De gemeente Den Haag heeft gekozen voor een Europese aanbesteding volgens de openbare procedure. Dit betekent dat in principe iedere geïnteresseerde ondernemer een Inschrijving kan indienen voor deze opdracht. Indien de gemeente Den Haag overgaat tot gunning van de opdracht, vindt de gunning plaats op grond van de naar het oordeel van de gemeente
Den Haag Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Het gunningscriterium dat daarvoor wordt gebruikt is de beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV).
Bron: Tenderned dinsdag 11 maart 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/370300
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 12 maart 2025