Politici Amsterdam willen CO2 toch meewegen bij inkoop veegwagens

Algemeen

De CO2-uitstoot gaat toch een rol spelen bij in Amsterdamse vuilnis- en veegwagens. Dat schrijven de wethouders Pieter Litjens (Inkoop) en Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) in een brief aan de gemeenteraad. Een lopende aanbesteding voor 366 dieselvoertuigen met een totale verbranding van 3,8 miljoen liter diesel; wordt opnieuw verlengd. GroenLinks en D66 wilden niet dat de aanbesteding neerkomt op het continueren van een eerdere aanbesteding voor dieselwagens zonder ruimte voor innovatie is ingekocht.

© Amsterdam 2017

Eerder beleid van Amsterdam kwam neer op het vervangen voor elektrische wagens afhankelijk van de beschikbaarheid. Zo vroeg in 2016 raadslid Henk Boldewijn (PvdA) aan Choho op de man af:”Wanneer worden de vuilniswagens en veegwagens vervangen voor elektrische? Wethouder Choho( D66) antwoordde daarop, dat alle gemeentelijke voertuigen worden vervangen met elektrische voertuigen, tenzij er geen beschikbaar zijn. Dat werkt als een selfulfilling prophecy, wanneer de beschikbaarheid afhankelijk is van de vraag naar elektrische veegwagens. Er is geen vraag omdat het niet wordt geleverd; en het is niet leverbaar, omdat er geen vraag naar is.

Toch is die beschikbaarheid niet voor niets een gewichtig criterium. Bij de aanschaf van veegwagens speelt leveringscontinuïteit een belangrijke rol voor politiek en bestuur. De stad wil niet zonder veegwagens komen te zitten. Zo stelde in juli 2017 Marijn Bosman (D66) in de gemeenteraad: “Ik moet er ook niet aan denken dat wij zonder veegwagens en vuilniswagens komen te zitten. Als de producent van de brandstof verklaart dat er geen enkel probleem is om die [biodiesel] in de motor te gebruiken en de producent van de auto’s die garantie op dit moment nog niet kan geven, is het dan mogelijk om die garantie bij de aanbesteding aan de producent van de brandstof te vragen?”

Greenpeace noemt biodiesel al sinds 2012 slechter dan gewone brandstoffen. Er komt meer CO2 bij vrij. Biodiesel uit palm- en sojaolie leiden bovendien volgens de milieuorganisatie tot ontbossing in Indonesië en Zuid-Amerika. Het zijn juist de biodiesels uit deze landen waarvan de export naar Europa nu sterk toeneemt.Volgens TNO is de CO2-besparing door brandstoffen lastig meetbaar.

De crux zit hem in de herkomst van de biobrandstof. Als biobrandstoffen uit afval worden geproduceerd, kan de CO2-reductie oplopen tot wel 90 procent. Maar als bos moet wijken voor de gewassen die de grondstof zijn voor biobrandstoffen, kan het zijn dat de CO2-uitstoot nog gróter is dan bij diesel. Hier speelt steeds hetzelfde probleem als ook bij duurzaam rijden, er is een grotere behoefte aan groene stroom, dan dat er geproduceerd wordt in Nederland.  Duurzame stroom kan dan voortkomen uit kernenergie, of uit biomassa, waarbij de vraag naar biomassa een druk legt op lokale groenvoorzieningsbedrijven om wild te snoeien. Dat dat dan duurzaam is om biomassa “lokaal” te betrekken leidt tot aanbestedingen zoals in Eindhoven voor het “beheer van 320 hectare bos” aan boomrooierij Weijtmans.

Toch kan het al wel. Naast biodiesel kunnen veegwagens ook op elektrische motoren rijden. In juni 2017 berichtte het Parool dat Amsterdam biodiesel helemaal in de ban doet, tot grote onvrede van fabrikanten van bezinemotors. In Rijswijk zijn in 2016 twee elektrische veegwagens in gebruik genomen van de firma Zeeuw en Zeeuw. Ook in Amsterdam rijdt er al een rond (zie foto). In Apeldoorn rijdt sinds april 2017 een elektrische veegwagen, de Isal 360. Die hebben nog wel een dieselmotor, maar gebruiken elektrische aandrijving voor het vegen. Ze worden gemaakt door de Isal Karcher Group.

Bron: Parool/Amsterdam, 20 augustus 2017

Geef een reactie