Plastic weg: nu nog lichter – Aanbestedingsnieuws

Plastic weg: nu nog lichter

Het is hartstikke heet, we smelten aan het plastic van onze bureaustoel vast. Kortom: Hoe gaat het ondertussen met de vrienden van de Plastic Weg? De vaste lezer weet het misschien nog. Dat was het experiment dat Rotterdam zou uitvoeren en Zwolle uiteindelijk ook echt uitvoerde? De plastic weg blijkt inmiddels internationale bekendheid te hebben. Het project is flink opgeschaald. Met de introductie van de CCL-varianten (CCL200 en CCL300 komt het productaanbod van PlasticRoad in een volgende fase. Zo worden de kunststof wegelementen inmiddels industrieel geproduceerd, met VolkerWessels en Wavin als aandeelhouders. Daarnaast bestaat het gerecycled kunststof dat wordt verwerkt in de wegelementen voor 100% uit gerecycled huishoudelijk afvalplastic. Ook is de meest lichte verhardingsconstructie ter wereld sterker en nóg lichter geworden – van 48 naar grofweg 40 kg/m2.

Het CCL300 product biedt een filtersysteem dat het hemelwaterriool volledig uitspaart. Bovendien bieden de vernieuwde sensoren nieuwe mogelijkheden tot het modulair opschalen in functionaliteit en de koppeling aan bestaande verkeersmanagementsystemen. Tot slot is zowel de klikverbinding tussen wegelementen als de totale constructie versterkt.

Met de CCL200 en CCL300 werken we samen met onze partners aan het behalen van hun én onze duurzaamheidsambities”
Eric Kievit, Managing Director bij PlasticRoad

 

Beide CCL-varianten bieden de volgende voordelen:

  • Klimaatadaptief: substantiële verlaging van wateroverlast en effecten van droogte
  • Duurzaam en circulair: van plastic afval naar toegevoegde waarde én minder emissies
  • Multifunctioneel gebruik van beschikbare ruimte: wegverharding, waterberging- en afvoer, kabelberging en mogelijkheden voor verkeersmonitoring met SMART-sensoren
  • Eenvoudige aanleg, beheer en onderhoud – met een gunstige total cost of ownership

PlasticRoad schudt de traditionele markt van infrastructurele werken op. Zo is er inmiddels ook een proefstrook terecht gekomen bij de Efteling.  Zo heeft PlasticRoad een deel van het voetpad naar de hoofdingang van de Efteling voorzien van het nieuwe product de CCL300.

©VolkerWessels 2021

Het is heel bijzonder dat we nu beschikken over een deel circulair en innovatief looppad naar onze hoofdentree”,
Wyke Smit, Team Lead Bestuurlijke Zaken, Efteling.

Er zijn naast de Efteling nog meer samenwerkingspartners aangezocht, ook overheden helpen mee,  met verschillende testprojecten, onder andere bij parkeerplaatsen. Dat vindt Aanbestedingsnieuws wel interessant, want hoe zit het met de brandveiligheid van een plastic weg als je daar een elektrische auto op gaat laden. Een auto die aan de weg vastplakt, kan natuurlijk niet meer in die duurzame bluscontainer worden gedompeld.

  • Gemeente Almere: aanleg eerste parkeerplaatsen en woonstraat (juni 2021)
  • Provincie Overijssel & gemeente Hardenberg: aanleg carpoolplaats (verwacht: na de zomer 2021)
  • TU Delft: aanleg fietspad om gezamenlijk sensoren door te ontwikkelen (zomer 2021)
  • ProRail: verkenning CCL-product als schouwpad (pad direct langs het spoor) om vanuit duurzaamheidsambitie wateroverlast aan te pakken en te experimenteren met modulair en circulair bouwen

 

 

Zie ook het filmpje van de Efteling en het Youtube kanaal van Plastic Road.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *