Plastic Road is een succes tegen hoosbuien – Aanbestedingsnieuws

Plastic Road is een succes tegen hoosbuien

Terwijl alle kranten bol staan van de Keolis-affaire met de side letters die FTM van de week bloot legde, bericht Overijssel eindelijk het nieuws waar we als redactie op zaten te wachten. De plastic weg, die ene die niet in Rotterdam (geen woorden geen daden) maar in Overijssel kwam te liggen, doet het prima. Er zijn al een miljoen fietspassages geweest. Het pad is hol en kan daarom regenwater hoosbuien beter en geleidelijker afvoeren.

Na ruim 1,5 jaar testen, leren en de doorontwikkeling tot industrieel ontwerp is de PlasticRoad nu klaar voor haar marktintroductie. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 wordt de PlasticRoad industrieel geproduceerd. De initiatiefnemers van de PlasticRoad zijn uiterst tevreden met de pilotresultaten én kijken uit naar het moment dat het eerste PlasticRoad-element van de productielijn rolt.

Marcel Jager en Anne Koudstaal van het PlasticRoad-team:

“Samen met onze opdrachtgevers hebben we aangetoond dat ons baanbrekende circulaire concept – een prefab weg op basis van gerecycled plastic met regenwaterberging  – haalbaar is. Wat in 2018 startte met twee pilots is nu al klaar voor industriële productie, daar zijn we ontzettend trots op.”

De twee fietspadpilots van 30 meter leveren het bewijs dat de weg op basis van gerecycled plastic mogelijk is. Iedere pilot bevat zo’n 1000 kilo gerecycled plastic, dat is evenveel als 218.000 plastic bekers. Deze pilotversie van de PlasticRoad bespaarde al zo’n 50 tot 70% CO2-uitstoot ten opzichte van een traditioneel fietspad van asfalt of betontegels. Bij de industriële productie van het definitieve ontwerp zal dat percentage nog verder verbeteren.

De belangrijkste bevinding uit de fietspadpilots is dat de PlasticRoad ook bestand is tegen zwaar verkeer. Zo wijzen de praktijktesten en data uit dat de PlasticRoad ook zwaar verkeer als vuilniswagens en onderhoudsvoertuigen uitstekend houdt. Door het product verder te verbeteren is de definitieve versie straks robuuster en 2,5 keer zo sterk als de versie die in Zwolle en Giethoorn ligt. Daarmee is de PlasticRoad klaar voor toepassing als parkeerplaatsen, het team werkt toe naar de eerste pilot voor deze applicatie. Ook betekent dit dat een weg voor autoverkeer gemaakt van de PlasticRoad steeds realistischer wordt.

Extreme regenval en zware buien komen door klimaatverandering steeds vaker voor. De huidige infrastructuur kan dit vaak niet goed verwerken, met straten die blank staan tot gevolg. De holle ruimte van de PlasticRoad is bedoeld om dat water snel op te vangen en vervolgens geleidelijk te laten infiltreren in de ondergrond. Deze klimaatadaptieve oplossing blijkt in de praktijk uitstekend te werken. Op beide pilotlocaties was voorheen sprake van waterproblematiek. Zelfs met de meest zware buien was de impact op de bergingscapaciteit minimaal. Het hoogst gemeten waterniveau in de PlasticRoad was slechts 48% van de beschikbare berging op de locatie in Zwolle. Het water wordt vervolgens geleidelijk binnen twee dagen in de grond geïnfiltreerd, precies volgens verwachting.

”Duurzame infrastructuur voor onze inwoners en slim ruimtegebruik, daar draait het voor ons om. Om stappen te zetten, is het noodzakelijk om je nek uit te steken en te durven innoveren. Mooi om hier als gemeente en provincie in samen te werken met innovatieve partijen uit de regio”, aldus gedeputeerde Bert Boerman (die van de naam op de trein van de provincie Overijssel) en wethouder Wil

©Overijssel 2020

liam Dogger (gemeente Zwolle).

Vanaf nu kan de PlasticRoad worden besteld en vanaf het eerste kwartaal in 2021 is hij leverbaar. Er is al veel interesse getoond uit de markt. De focus ligt in eerste instantie op afzet in Nederland en de omliggende landen, waarna opschaling naar andere markten in de wereld wordt verwacht.

Bron: https://www.overijssel.nl/actueel/nieuws/@O-T/1-miljoen-fietsers-plasticroad-klaar/

Zie eerder:

Zwolle zegt en Zwolle doet; het plastic fietspad ligt er

Plastic weg komt niet in Rotterdam maar Zwolle

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *