Perron Zwolle moet aangepast na mislukte aanbesteding – Aanbestedingsnieuws

Perron Zwolle moet aangepast na mislukte aanbesteding

De nieuw aangeschafte sneltrein voor de verbinding tussen Zwolle en Enschede gaat voorlopig nog niet vertrekken. Het wachten is op het perrron. Dat moet na de aanschaf van de nieuwe sneltrein, opnieuw worden gebouwd. Dat betekent een jaar vertraging, voor de Kamperlijn, zo laat-Prorail directeur Aldert Baas weten, tegenover Dagblad de Stentor. Volgens Baas gaat het hier om een mislukte aanbesteding. Syntus heeft in 2015 de concessie voor de treinlijn gewonnen, maar kan hierdoor later van start.

Op dit moment rijden treinen tussen Zwolle en Kampen op diesel. Op de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, gaan elektrische treinen rijden. Daarvoor legt ProRail een bovenleiding aan. Ook bouwt ProRail een nieuw tussenstation en wordt het spoor vernieuwd. Donderdagmiddag 12 januari is het startsein gegeven voor de verbeteringswerkzaamheden aan de Kamperlijn. Vertegenwoordigers van provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail onthulden samen het bouwbord bij Station Stadshagen.

Opening werkzaamheden kamperlijn maart 2017, © Overijssel

Om elektrische treinen te laten rijden zorgt ProRail voor:
• de aanleg van zo’n 200 bovenleidingmasten;
• technische ruimten voor energievoorziening voor het spoor;
• kabels naar deze gebouwen.

In aanvulling daarop worden nu ook de perrons aangepast.

Aanbestedingsnieuws onderzocht dat op 7 juli 2016 door ProRail een aanbesteding is uitgeschreven. Het gaat om een onderhandeling zonder bekendmaking. Op 6 juli 2016 heeft Prorail de opdracht gegund aan BAM Infra Rail Breda. Die aanbesteding was voor de “Elektrificatie baanvak Zwolle – Kampen, aanleg halte Zwolle – Stadshagen, realisatie onderdoorgang Belvéderelaan (te Zwolle Stadshagen), aanpassing perron Kampen en faciliteren snelheidsverhoging naar 140 km/h alsook vervangen en saneren sporen en wissels vanaf wissel 21 Katwolde t/m Kampen.” Met die aanbesteding is  €26.810.000 gemoeid. Dat het perron van Zwolle ook moest worden aangepast, wordt in de aanbesteding niet voorzien.

Tegelijk loopt een aanbesteding voor het aanpassen van de busbrug in Zwolle, een aanbesteding voor een brand– en aansprakelijkheidsverzekering en een opdracht voor ongelijkvloerse kruisingen. Ook is voor €44.000 een opdracht aan Arcadis gegund voor extra ondersteuning Bouwmanagement.

Zie ook:

De Stentor, Langer wachten op snellere treinverbinding op station Zwolle, 17 mei 2017

En verder:

http://www.treinreiziger.nl/sneltrein-zwolle-enschede-een-jaar-uitgesteld/

http://www.hetkamperlijntje.nl/

http://www.overijssel.nl/sis/16301625559462.pdf

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *