Parkeerrechtensysteem gemeente Helmond

Het huidige parkeerrechten systeem van de gemeente Helmond biedt de mogelijkheid, zowel voor externe (klanten) als intern,
om parkeerproducten m.b.t. auto’s voor zowel straat parkeren als parkeren in gemeentelijke parkeergarages volledig geautomatiseerd, zelf kunnen afsluiten en/of kunnen aanvragen. Momenteel zijn er circa 2000 parkeerproducten uitgegeven.
Verder ondersteunt het parkeerrechten systeem het uitlezen van camerabeelden in het voetgangersgebied en ondersteunt het de scanauto en de portable scanners, PDA’s van de BOA’s. De camera’s zijn geplaatst in het Centrum en Brandevoort.
Gemeente Helmond omarmt de Common Ground beweging en verwacht ook van haar leveranciers dat ze dat doen. Op termijn willen we aan de slag met toepassing van API integratie, Haal Centraal en andere Common Ground initiatieven. Daarnaast werken we toe naar Omnichannel voor onze digitale dienstverlening. We gaan op termijn gebruik maken van één portaal voor de inwoner om inzicht te krijgen in zijn zaken met de gemeente. Dat houdt in dat de gemeente in de toekomst in staat wil zijn om centraal klantcontacten te registreren en communicatie voorkeuren van klanten wil vastleggen. Dat impliceert dat uw oplossing klantvoorkeuren uit een ander systeem moet kunnen ophalen en klantcontact informatie aan een ander systeem moet verstrekken.
Met de ingebruikname van het parkeerrechten systeem wil gemeente Helmond het volgende bereiken:
• toegankelijk portaal voor klant om makkelijk parkeerproducten (vergunningen, abonnementen, ontheffingen) aan te vragen en/of af te sluiten, digitaal te betalen en te volgen, te muteren en informatie op te zoeken;
• één systeem dat alle werkprocessen van het team Parkeren (digitaal/geautomatiseerd) ondersteunt;
• een systeem met een logische en efficiënte werkflow dat het werkproces van het team Parkeren volgt;
• dienstverlening die betrouwbaar en toekomstbestendig is, en ons ondersteunt in het optimaal van dienst zijn van aanvragers van parkeerproducten in kwaliteit, continuïteit en bereikbaarheid;
• betrouwbare, accurate managementinformatie t.b.v. sturing, prognose, rapportage;
• collega’s kunnen elkaar vervangen, informatie en workflow zijn inzichtelijk;
• voldoen aan wet- en regelgeving onder andere voor informatiebeveiliging, privacy, bewaring en toegankelijkheid;
Onderwerp is de levering, implementatie, onderhoud en datamigratie van een parkeerrechten systeem waarin externen parkeerproducten voor zowel op straat parkeren als parkeren in gemeentelijke parkeergarages zelf kunnen afsluiten en/of kunnen aanvragen. Het optimaal van dienst kunnen zijn in kwaliteit, continuïteit en bereikbaarheid voor aanvragers van parkeerproducten is belangrijk. Een betrouwbaar, toekomstbestendig parkeerrechten systeem waar de gemeente Helmond de komende acht jaar mee kan werken is het doel. Het nieuwe parkeerrechten systeem, met de uit te voeren noodzakelijke koppelingen, behoort voor 22 september 2025 te voldoen aan een consistente betrouwbare werking. Implementatie dient dan afgerond te zijn en applicatie is
dan in gebruik genomen. Binnen scope vallen de volgende deelproducten:
– Parkeervergunningen.
– Parkeerontheffingen.
– Parkeerabonnementen
De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van vier jaar. Optioneel kan gemeente Helmond eenzijdig besluiten de overeenkomst twee keer twee jaren te verlengen. Voorzien is dat de overeenkomst op 25 mei 2025 in werking treedt.
Bron: Tenderned woensdag 26 februari 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/368917
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 27 februari 2025