Opslagmiddelen inrichting depot Frans Hals Museum

Het huidige depot van het Frans Hals Museum voldoet niet meer aan de (inter)nationale normen voor het beheren van museale collecties. Het Frans Hals Museum zal vanaf januari 2025 een nieuw extern depot in gebruik nemen op basis van huur. Hiermee gaat een grote wens in vervulling, er wordt al jaren gewerkt aan een verbeterde depotsituatie. De collectie van de gemeente Haarlem, in beheer bij het Frans Hals Museum, wordt hiermee binnenkort op één centrale locatie veilig bewaard volgens de geldende museale depotnormen en met de benodigde faciliteiten. Ook het restauratie-atelier zal naar het nieuwe depotgebouw worden verplaatst. Voor de inrichting van de depotruimte wenst het Frans Hals Museum door middel van deze aanbesteding een leverancier te selecteren voor het uitwerken van een vlekkenplan naar definitieve indelingstekeningen, detailtekeningen van de betreffende opslagsystemen en een boor- en verankeringsplan, het leveren, plaatsen en monteren van opslagmiddelen en het gebruiksklaar opleveren van de inrichting van de depotruímte.
Op basis van een globale analyse van de collectie uitgevoerd door adviseur Bruynzeel, heeft aanbestedende dienst het aantal benodigde vierkante meters aan opslagmiddelen berekend en de benodigde opslagmiddelen bepaald. De te leveren opslagmiddelen voor fase 1 en 2 zijn:
- Vitrinekasten, stofarm
- Breedvakstellíng, open
- Palletstelling, open
- Legbordstelling open
- Rollenstelling
- Schilderijrek, verrijdbaar
- Schilderijrek, verrijdbaar, koude depot
- Schilderijrek, vast
- Wapenstelling, open
- Garderobekast, dicht
- Archiefkast, dicht- hangmappen
- Ladenkasten, (licht›)dicht
- Bijbehorende accessoires zoals schilderijhaken en labelhouders.
Het leveren van verlichting, het uitvoeren van bouwkundige aanpassingen aan het depot en het onderhoud/schoonmaak van de opgeleverde inrichting van het depot maken geen deel uit van de opdracht.
Het depot dat het Frans Hals Museum in gebruik gaat nemen, is gevestigd in Noord-Holland. De adresgegevens van de locatie van het depot, worden uitsluitend aan deelnemers aan de schouw verstrekt, na ondertekening van de geheimhoudingsverklaring. Het depot biedt ruimte aan opslag van kunstobjecten, een werkgebied en een transitogebied. Het aantal objecten dat zal worden opgeslagen bedraagt circa 18.000, bestaande uit 3.000 schilderijen, 4.000 werken op papier, 600 moderne fotografie, 1.000 porselein/aardewerk, meubels, beelden, zilver, etc.
De leverancier aan wie deze opdracht wordt gegund, gaat conform de voorwaarden waaronder het Programma van Eisen en de overeenkomst, het vlekkenplan uitwerken naar definitieve indelingstekeningen, detailtekeningen van de betreffende opslagsystemen en een boor- en verankeringsplan, de opslagmiddelen leveren, plaatsen, monteren en gebruiksklaar opleveren. De ingebruikname van het depot vindt gefaseerd plaats. Per 1 januari 2025 gaat de huurovereenkomst voor fase 1 (gebouwdeel 1) in, per 1 januari 2026 de huurovereenkomst voor fase 2 (gebouwdeel 2). Hieruit volgt dat de uitvoering van de opdracht gefaseerd plaats gaat vinden. Als de uitvoering van fase 1 positief wordt afgerond door middel van een site acceptatietest mag de leverancier ook het tweede deel van de opdracht uitvoeren.
Op maandag 13 januari 2025 van 10.00 tot 12.00 uur, is er gelegenheid om onder begeleiding van een of meerdere medewerkers van aanbestedende dienst de locatie van het depot te bezichtigen. Bij de schouw zijn maximaal twee personen per geïnteresseerde onderneming toegestaan. Geïnteresseerden dienen zich uiterlijk op vrijdag 10 januari 2025, om 14.00 uur via de berichtenmodule op Tenderned voor de schouw aan te melden en door te geven welke personen de schouw bijwonen.
Let op:
Bij aanmelding voor de schouw, dient potentiële inschrijver de geheimhoudingsverklaring uit de aanbestedingsdocumenten rechtsgeldig ondertekend en voorzien van een uittreksel uit de kamer van koophandel dan wel een machtiging waaruit de tekeningsbevoegdheid blijkt, via de berichtenmodule in te dienen. Na ontvangst en controle van deze ontvangen documenten, zullen de adresgegevens van het depot via de berichtenmodule worden toegestuurd, evenals de locatie waar de deelnemers zich dienen te melden. Van de schouw wordt geen proces-verbaal opgemaakt. Tijdens de schouw is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Echter, mondelinge antwoorden, toezeggingen of inlichtingen door of namens aanbestedende dienst voor, tijdens of na de schouw hebben geen enkele rechtsgeldigheid, tenzij de vragen naderhand alsnog schriftelijk via de vraag & antwoordmodule van Tenderned worden gesteld en schriftelijk zijn beantwoord in een Nota van Inlichtingen.
Bron: Tenderned zondag 15 december 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/361234
Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 17 december 2024
