Open house aanbesteden zorg Eindhoven: woekerwinsten nieuwe zorgbedrijven

Het “maatschappelijk aanbesteden” van de WMO-zorg heeft in Eindhoven geleid tot woekerwinsten van kleine, nieuw opgestarte zorgondernemingen. Dat berichtte het Eindhovens Dagblad op basis van eigen onderzoek. afgelopen maandag. Onder meer Autismepunt, Futuris (autisme), Ons-Zorgt (adhd) en EPI (agemeen psychologisch) zijn fors gegroeid. Het zou gaan om winstpercentages van 30-50%. 

Volgens de krant worden op een omzet van 3,3 miljoen €845.000 winst gemaakt bij de zorgbedrijven. Uit nader onderzoek van aanbestedingsnieuws blijkt dat in 2013 een dergelijke zorgopdracht nog zou gegund zijn op basis van het Bao uit 2005, en is “afgemeld als IIb-dienst”. Dat is de enige tender die te herleiden is naar Autismepunt. Van de andere zorgondernemers zijn geen tenders te vinden.

Die zorgopdracht is naast Stichting Sterk in Werk gegund aan Autismepunt, dat heeft op dit moment, blijkens hun website “een aanmeldstop per 1 april 2017 tot en met 31 december 2017 voor begeleiding.” In maart 2013 is die zorgtender gegund voor de begeleiding van jongeren met een autismespectrumstoornis. Het doel is blijkens de Tender “om uitval (tijdens de opleiding) te voorkomen, onder andere door het zoeken van passende BBL- of stageplekken, het begeleiden in het aanmelden voor een opleiding en het in beeld brengen 0van de begeleidingsbehoefte voor deze jongeren en het begeleiden van de jongeren tijdens deze trajecten.”

Verantwoordelijk wethouder Renate Richters geeft aan dat het niet op individuele bedrijven / zorggevallen in wil gaan. In totaal doet de gemeente zaken met 400 zorgondernemingen. Harrie Verbon, professor openbare financiën van de universiteit van Tilburg zei er eerder over in het ED ,,Ik vind het belachelijk dat we in Nederland allerlei zorgbv’s kennen die winst wegsluizen. Maar verboden is het allemaal niet”.

De redactie van Aanbestedingsnieuws kijkt er niet erg van op. Saillant is dat Eindhoven juist voorop liep met het aanbesteden in de zorg op basis van het “open house” principe. Op basis van het “open house”-principe wordt de opdracht niet gegund op basis van een aanbesteding aan de goedkoopste of meest kwalitatieve ondernemer; maar aan alle ondernemers die voldeden aan de geschiktheidseisen.

In 2013 had de gemeente Eindhoven daarover al aan de bel getrokken en zich aangemeld voor een Communitybijeenkomst over Maatschappelijk aanbesteden. Op die bijeenkomst, wervend getiteld “Aan ’t maatschappelijk aanbesteden?
Inkopers en beleid(uitvoerders) verenigt u! ”  werd gefocust op juridische knelpunten
met onder meer Het Ministerie van Binnenlandse zaken, Agentschap NL, en externe experts waaronder onder meer een advocaat verzocht Eindhoven al om ondersteuning met inkoop- en aanbestedingsadvies.

Dat laatste bleek al eerder uit het WOB-verzoek dat Aanbestedingsnieuws had aangevraagd. Bij ondernemers van allerlei pluimage is het open house principe dan ook erg populair. Je moet dan ook als gemeente heel kritisch zijn in het opstellen van selectie- en geschiktheidseisen. Dat vraagt nogal wat van een organisatie, in het bijzonder van de weerbaarheid van het personeel.

Zie eerder:

Weekendspecial: Wob-stukken Rol PIANOo decentralisatie sociaal domein

en de zeer uitgebreide en zorgvuldige berichtgeving hierover van het Eindhovens Dagblad, onder meer:

http://www.ed.nl/eindhoven/woekerwinsten-in-zorg-eindhoven-zijn-tenenkrommend~adb4741f3/
http://www.ed.nl/eindhoven/woekerwinsten-van-30-tot-50-procent-op-zorg-in-eindhoven~ac979ba2/

http://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-komt-14-6-miljoen-tekort~acf95fe4/
http://www.ed.nl/eindhoven/de-zorg-in-eindhoven-is-een-goudmijn~adff8b6e/

en

https://www.jaarverantwoordingzorg.nl/?_sp=d51c83fe-2364-4891-a95c-c08d3a9746be.1498814348975

redactie Auteur

Geef een reactie