Ook centrum Amsterdam gaat zakken voor containers ruilen

0

Laatst geupdate op oktober 9, 2025 door redactie

Als een van de laatste gemeenten, zo niet de laatste gemeente in Nederland gaat ook het centrum van Amsterdam vuilniszakken verruilen, volgens het persbericht voor ondergrondse afvalcontainers. In een groot deel van het historische centrum en enkele straten in stadsdeel Zuid worden afvalzakken nog op de stoep gezet, een praktijk die ook in Amsterdam begonnen is en groot is geworden nadat de zinken afval-emmer in de loop van de jaren tachtig uit het straatbeeld is verdwenen.

Minder zakken in Amsterdam is natuurlijk altijd een goed idee. Anders dan mensen denken, is de vuilniszak een moderne uitvinding. De zinken afvalemmer heeft het tot laat in de jaren 70 volgehouden in Amsterdam en objectief bekeken is er ook weinig verschil tussen de vuilnisophaal met een wagen bestemd voor de zinken afvalemmer en de ophaal met een plastic kliko wat nog steeds in veel gemeenten in Nederland gebeurt: https://geheugenvanoost.amsterdam/page/12291/de-vuilnisman

De vuilniszak ging in Nederland in première eind november 1967 in destijds stadswijk Nieuw-West, omdat daar ook toen al de grootste variëteit in mensen woonde. De belangrijkste reden voor de vervanging was dat zowel de inwoner als de vuilnisophaler niet meer met de zware bakken hoefden te slepen. Arbotechnisch dus.

Stads wijs, stads eer. Ineens zorgt de vuilniszak voor zwerfafval doordat ze kapot worden gemaakt, door meeuwen of ratten, of door mensen op zoek naar statiegeld. Wat gek? Was dat dan in de jaren tachtig niet zo? Waren vuilniszakken toen wèl hygiënisch? Of was het toen ook al niet zo hygisch en was het misschien  nooit een goed idee geweest om robuuste containers te verruilen voor slappe zakken die niet tegen een stootje kunnen?

Nu is het wel mooi dat Amsterdam zijn eigen keutel intrekt. Uiteraard doet de stad dit, zonder te melden, dat het bij nader inzien eigenlijk niet zo een verstandig idee was om het huisvuil met plastic zakken op te halen. Het is lichter maar het zorgt ervoor dat alle afval alleen nog maar verbrand kan worden en het wordt een rotzooi. Dat laatste hoor je de gemeente Amsterdam weer niet zeggen. Aanbestedingsnieuws hoort het de rest van Nederland denken.

Ook is het ophalen van zakken zwaar werk voor de reinigers. Wacht even. Dus dat waar het om was begonnen, daarom eindigde het ook. Zie ook onderstaande afbeelding uit de Telegraaf van 1967. Heeft het vuilniszak-gebeuren eigenlijk alleen gediend als 3d decor en inspiratie voor een Joop Klepzeikerstrip. Bezint eer ge begint. Bezinnen is nog niet zo makkelijk als het afval maar blijft komen en komen. In de tussentijd moet je ook iets.

©Zaz 2025

De oplossing van plastic rolcontainers komt in de Amsterdamse binnenstad toch ook wel voor. Dat wordt wel gebruikt door bedrijven, die daartoe separaat contracten hebben gesloten. Dat kan zijn met de gemeente maar ook met particuliere afval ophaaldiensten, die dan in tegenstelling tot het gemeentelijke zakkengebeuren wel met rolcontainers werken.

Aanbestedingsnieuws heeft echter uit eigen waarneming (zie foto) mogen constateren dat ook de rolcontainer voor Amsterdam geen ideale oplossing is. Ook niet in de modernere stadsdelen waar grote vrachtwagens alle ruimte hebben. De rolcontainers lossen niet het andere grote afvalprobleem op: bijmenging door afvaldumpers en het graaien in afval. En dan is er nog een bijgekomen probleem: het stelen van de eenmaal geleegde containers.

Zeker wanneer de particuliere dienst, de afvalemmers een keer niet ophaalt, leiden bovengrondse rolcontainers in Amsterdam algauw tot tot lokale wantoestanden, waarin alles en iedereen zijn schoonmoeder bij, rond en naast de kliko’s van het bedrijfsafval eindigen. Zodat de particuliere ophaaldienst het grootstedelijke werk er lokaal nog eens bij kan gaan doen. En dat niet werkelijk doet. Waardoor de gemeentelijke afvaldienst het werk van de particulier naderhand alsnog zit te doen.

Verder krijgen meeuwen ook deze deksels gewoon open, als er interessant afval in zit. Reden waarom de biokliko’s ook speciaal met een ijzeren klem zijn uitgerust. Maar ook de ijzeren klem is geen oplossing tegen het probleem van de lokale mensapen die de ijzeren klem open trekken om er een plastic tas vol pizzadozen in te werpen, vervolgens in verband met volheid de deksel open laten staan, waarna de meeuwen een uitgebreid feestmaal beleven aan de ansjovis in de pizzadozen en de sinaasappelschillen in de nu omgevallen container.

Volgens de gemeente Amsterdam is de ondergrondse container niet overal in het centrum mogelijk. In delen van de binnenstad is daar weinig ruimte voor, zowel boven als onder de grond. “Ook zijn veel bruggen en kades niet sterk genoeg voor de zware vuilniswagens die de containers moeten legen.”, zo meldt het persbericht verwarrenderwijs. Gelukkig maar dat de kades wel zwaar genoeg zijn voor de vuilniswagens die de vuilniszakken ophalen. Oh nee, ook niet. Daarvoor was er al de vuilnisboot. Maar hoe moet dat dan met die ondergrondse afvalcontainer. Met de container in de boot?

https://www.parool.nl/amsterdam/oude-tijden-herleven-de-vuilnisboot-haalt-veilig-en-snel-afval-op~bcae5eeb/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Omdat de plaatsing van ondergrondse containers lang gaat duren, plaatsen we op plekken waar de overlast groot is tijdelijk bovengrondse containers. In gebieden waar geen ondergrondse containers geplaatst kunnen worden, komen afvalbrengpunten op het water. In het Wallengebied plaatsen we binnenkort 2 tijdelijke afvalbrengpunten op het water. We verwachten dat er op termijn 7 brengpunten in het Wallengebied komen en maximaal 35 in het hele centrum.

De vuilniswagens die Amsterdam had, dat was ook al een klucht op zich. De gemeente kocht in 2018 speciale lichte  elektrische vuilniswagens waar het vervolgens niets mee kon omdat Liander dan eerst onderstations moet verzwaren voor de batterij kan worden opgeladen.  Vervelend, Maar ja, hoe wil je het dan. Eerst tijdelijk afval met een diesel fordje ophalen? Nou… ook dat gebeurt dus in Amsterdam.

In de 9 Straatjes halen we nu het afval op afspraak op met elektrische autootjes en bakfietsen. Voorlopig gaan we daar mee door. Bewoners en ondernemers kunnen ook zelf hun afval brengen naar het brengpunt.

Dat was dus naar het lichtende voorbeeld van Aalst-Waalre waarschijnlijk, dat had de primeur met de bakfiets-ophaaldienst. Aanbesteding tijdelijke afvalinzameling Waalre gegund aan Baetsen Voor de Indische Buurt zou zoiets nou nooit werken. En de rest van Nederland zich maar afvragen, waarom er zo veel ambtenaren zijn in Amsterdam, te weten 20 op 1000.  Twintig op de duizend maar! Het is eigenlijk nog te weinig.  Hoe moet er ooit een ambtenaar een boete geven aan een Amsterdammer als ze eerst het afval van miljoenen toeristen (8,8 miljoen, is 24.000 extra mensen per dag, zeg maar de gemeente Oldebroek) moeten opruimen. Je komt er gewoonweg niet aan toe.

Helemaal eerlijk is dat toeristenverhaal ook niet. Want die extra toeristen betalen tegenwoordig een van de eeuwige 5% ineens zeer sterk verhoogde 12,5 % toeristenbelasting, verondersteld aan afval, wat 52,8 miljoen heeft opgeleverd. Omgerekend 6 euro per toerist maar die 6 euro wordt wel exclusief opgehaald bij hoteltoeristen en niet bij dagjesmensen of andere bezoekers van de stad. De gemeente Oldenbroek geeft zelf slechts 15 miljoen per jaar aan uit, maar de Oldenbroeker gooit het dan ook netjes in de afvalcontainer en niet in de gracht, in het portiek, in de parkvijver en in de textielcontainer.

Een schoon Amsterdam zou moeten kunnen. In theorie. Aan de vuilnismannen ligt het niet.

Bron: Amsterdam, 6 oktober 2025

https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/inzamelen-losse-afvalzakken

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »