Ook bij aanbesteding moet ruimte zijn voor cyclisch inkopen

Algemeen

Inkopers moeten af van het lineaire denken over inkoop. Daarvoor pleiten Arjan van Weele en Jordie van Berkel-Schoonen in het pas verschenen whitepaper Cyclisch inkoopproces: beter inkopen in vier stappen dat refereert aan hun eveneens pas verschenen handboek van dezelfde auteurs: Inkoop in Strategisch Perspectief. Juist complexe producten die vaker opnieuw moeten worden ingekocht vragen om cyclisch inkopen, een benadering die na de inkoop doorgaat op de oplevering en het behaalde resultaat en aan de hand daarvan terugkomt op eventuele nieuwe inkooporders.

De auteurs onderscheiden in het cyclisch inkopen in 4 fasen. In Fase 1 wordt de inkoopstrategie vastgelegd. Fase 2 bevat het inkoopproces zelf. Fase drie is volgens de auteurs de implementatie vraagt om het formuleren van een duidelijke overlegstructuur en heldere autorisaties. In Fase vier komt het contract management om de hoek kijken.

Traditionele inkopers zitten, zoals Van Berkel-Schoonen het verwoordt, “vooral in fase twee te pierewaaien”, maar er moet echt iets anders gebeuren. Inkoop is in toenemende mate op zoek naar mensen die “het hele rondje” kunnen maken.

Adjunct-directeur Inge van Rooij van Worldmeetings benadrukt dat ook hun organisatie een belang heeft bij opdrachtgevers die cyclisch inkopen. Met cyclisch inkopen kunnen opdrachtgevers gerichter aanbesteden en is het voor leveranciers beter mogelijk om in te spelen op de uitvraag. “Wij kunnen dan een passende aanbieding doen, die de basis moet leggen voor een goede samenwerking.”

De whitepaper is gratis te downloaden via
https://www.worldmeetings.com/nl/download-whitepaper/?file=20363

Via onderstaande link naar http://inkoopinstrategischperspectief.nl/ is het standaard werk online in te kijken en direct bij de uitgever Vakmedianet te bestellen.

One thought on “Ook bij aanbesteding moet ruimte zijn voor cyclisch inkopen

Geef een reactie