Ondernemingsraad RET: staken bij aanbesteding busvervoer – Aanbestedingsnieuws

Ondernemingsraad RET: staken bij aanbesteding busvervoer

De onderhandelingen over de toekomst van het busvervoer in de regio Rotterdam zitten muurvast. Dat bericht RTV Rijnmond. De ondernemingsraad heeft via de voorzitter, Henk van der Maden, laten weten te staken bij een eventuele aanbesteding: “Wij schatten acties onder het personeel in. Dat wordt ramkoers bij aanbesteding. Want dat betekent veel onzekerheid en dat willen wij niet.”

Het Rotterdamse vervoerbedrijf de RET vindt, dat er te weinig geld beschikbaar is en dat er te hoge eisen worden gesteld. De concessie voor het openbaar vervoer wordt uitgegeven door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH heeft aangegeven het openbaar vervoer te gaan aanbesteden, als de onderhandelingsresultaten van de inbesteding (uitvoering door HTM en RET)  onbevredigend verlopen.

Tussen december 2018 en december 2019 eindigen de huidige busconcessies. Jaarlijks gaat er €28 miljoen naar openbaar vervoer. MDRH heeft een Programma van Eisen opgesteld, dat beschrijft welke eisen de MRDH stelt aan het busvervoer in de nieuwe concessieperiode. Op 16 november 2016 heeft de Bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH 2016 het ontwerp Programma van Eisen vastgesteld.

Het programma vraagt om een sterke verbetering van kwaliteit (zitplaatskans, netheid, punctualiteit, comfort) en tegelijk dat de exploitatiekosten meer gedekt worden door het tarief voor de kaartjes. De sterke verbindingen moeten worden versterkt, met een betere uitvoeringskwaliteit, optimaal gebruik van informatietechnologie en het moet duurzaam (zero-emissie) en veilig.

De redactie van Aanbestedingsnieuws heeft gebeld voor een reactie met de RET. Die was op het moment niet bereikbaar, maar liet weten later een reactie te geven. Zodra er meer nieuws is, hoort u dat via dit bericht en ons twitter-account @aanbestnieuws 

Update 16:55: Volgens een woordvoerder van de RET is het bericht van Radio Rijnmond gebaseerd op een nieuwjaarstoespraak van directeur van de RET, Pedro Peters. Lopende de onderhandelingen kunnen zij geen uitspraak doen over het inbesteden. Opmerkingen van de OR zijn voor hun rekening.

In de toespraak merkt Peters op:

Ook stellen wij voor om zo snel mogelijk gezamenlijk te starten, MRDH, HTM en RET samen, met het opstellen van een ambitieus transitieplan naar zero-emissie bussen. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat zero-emissie het beste gerealiseerd kan worden in samenwerking.  En niet zoals nu dat door HTM en RET apart van elkaar plannen moeten worden ingediend. Omdat er nog steeds openbare aanbesteding kan volgen mogen HTM en RET dit niet eens samen afstemmen of laat staan samendoen. Dat leidt tot verschillende en suboptimale oplossingen, terwijl we allebei bedrijven van MRDH zelf zijn.

Henk van der Maden van de OR laat weten dat het voorgestelde concept Programma van Eisen hoge eisen stelt aan de kwaliteit maar tegelijk wil dat het minder geld kost. Het programma wordt gepresenteerd als een kwestie van slikken of stikken. De voorwaarden in het PvE zijn volgens hem onuitvoerbaar en dus onbespreekbaar.

De redactie heeft het PvE gelezen, de eisen zijn onder meer voor 100% zero-emissie voertuigen op het einde van de concessie
“Ja maar dat kan niet als er geen geld bij gaat, daar heb je laadpalen voor nodig en een hele infrastructuur.”

Waarom wilt u niet dat het wordt aanbesteed?

” We hebben in 2012 keihard geknokt om een inbestedingswet te krijgen en nu is het de eerste keer dat we gaan inbesteden en nu is het al meteen raak. Als je gaat aanbesteden, dan ben je overgeleverd aan de grillen van de markt. En dat gaat altijd ten koste van het personeel en de klant. Mocht de MRDH voet bij stuk houden, dan krijg je die arbeidsonrust.”

Ook Peters gaat ervan uit dat een aanbesteding duurder is dan de inbesteding:

“Als MRDH dan toch openbaar wil aanbesteden en dezelfde eisen stelt als aan RET, weet ik zeker dat geen enkel bedrijf een bod zal doen dat aan die eisen voldoet of zelfs de moeite neemt om in te schrijven. Tja, en daarna moet er dan een open aanbesteding volgen en die wordt altijd duurder dan ons inbestedingsvoorstel.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *