Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur publiceert kengetallen laadpalen
Laatst geupdate op mei 30, 2017 door redactie
Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur heeft een rapport gepubliceerd Onderzoeksverslag kencijfers openbare laadinfrastructuur, met daarin kengetallen over het plaatsen van publieke laadpalen. Daarmee is er een richtlijn voor het aantal te plaatsen laadpunten op parkeerplaatsen in openbaar gebied. Gemiddeld 1 op de 100 parkeerplaatsen moet een laadpunt hebben, zo stelt het rapport.
Met de Kencijfers 2017 hebben gemeenten en marktpartijen een richtlijn bij het vormen van beleid rond de uitrol van laadinfrastructuur. Zo hangt het aantal benodigde laadpunten af, van het aantal parkeerplaatsen. Het percentage parkeerplaatsen hangt op zijn beurt af van het soort gebruiker, de functie van de locatie en het gemeentelijk beleid en inkoopstrategie.
Het KNL is opgericht door netwerkbeheerders en overheidsinstanties, onder meer Brabant en Rotterdam, en stedennetwerken zoals de Metropoolregio Amsterdam. Ook de branchevereniging voor energieleveranciers Energie-Nederland, maakt onderdeel uit van het kennisplatform. Het rapport is echter opgesteld door: Over Morgen, Gemeente Den Haag, (kern)energieleverancier ENGIE, TU Eindhoven, Goudappel-Coffeng en Hogeschool van Amsterdam
Het rapport concludeert dat de huidige 6.581 laadpunten niet aan de groeiende vraag voldoen. “Belangrijk is om erachter te komen hoeveel laadpunten nodig zijn. Hoeveel moeten er in een woonwijk worden bijgeplaatst? Hoeveel laadpunten heeft een zwembad of sporthal nodig?” Het is ook een politieke keus, zo stelt het rapport. In oude stadswijken zijn volgens het rapport maar 3 laadpalen nodig per 837 parkeerplaatsen en in nieuwbouwwijken wel 8 per 460 parkeerplaatsen.
Bron: NKL, 29 mei 2017