N504 proef met nieuw strooizout

Noord-Holland is een strooizout-experiment begonnen. Dat meldde de provincie in juni vorig jaar en we berichtten er toen ook al over. Maar nu gaat het woensdag sneeuwen en dus dacht de Redactie van AN aan het algemeen belang iedereen hieraan te herinneren. De N504 wordt bij vorst gestrooid met een restproduct van bermgras, genaamd grassap, zoals in de zomer van 2018 werd aangekondigd. Van het grassap kan biogranulaat worden gemaakt, dat van zichzelf zoutig is, maar het sap zelf wordt gebruikt voor het strooien.

strooiwagens RWS ©Rijkswaterstaat 2019

Op 6,2 km van de N504, een tweebaansweg bij Alkmaar, wordt bij gladheid met het restproduct gestrooid met de ca. 180 ton gemaaid gras van de berm ernaast. Dat bleek ook d e reden waarom is gekozen voor de N504, omdat er zo veel berm is. Dit wordt omgezet in circa 12 m3 dooimiddel en 64 ton wegmeubilair per jaar. De biobased eindproducten worden op de N504 en langs andere provinciale wegen hergebruikt.

Dat wordt geproduceerd door Grass2Grit, wat is opgericht door provincieambtenaar Hillebrand Breuker. Grass2Grit heeft in juni 2018 een LIFE-subsidie in de categorie “milieu en efficiënt gebruik van hulpbronnen” gekregen waarmee de pilot kan worden uitgevoerd. Als het pilotproject succesvol is, heeft Grass2Grit de ambitie om nationaal en internationaal uit te breiden.

In een filmpje licht Noord-Holland de innovatie nog toe. Toevallig werd ook 4 december bekend via een persbericht dat de provincie bezig is met een reconstructie van de N504 tussen Noord-Scharwoude en Oudkarspel, in verband met de veiligheid. Daartoe moet er in plaats van een kruispunt een rotonde komen, waar zowel bewoners als ondernemers tegen zijn. Bovendien is er afgelopen 3 januari 2019 een spoedreparatie geweest aan een brug over de N504, bij Schoorl.

Tauw was ook betrokken bij de totstandkoming van Grass2Grit. Volgens Tauw kan grassap “zowel op wegen als fietspaden worden gebruikt. Strooizout moet eerst worden ingereden voor een optimaal resultaat, het sproeien van grassap werkt direct. Daarmee is het ook geschikt voor rustige, afgelegen wegen. Voor snelwegen met zoab (zeer open asfalt beton) is grassap niet geschikt en blijft strooizout een betere oplossing.”

Voor verstandige inkopers vonden we via de autorai nog een klassement voor veilige auto’s  van het jaar 2018 in de middenklasse. Dat zijn de Lexus ES, Hyundai Nexo en de Mercedes Benz -A.Verder kun je in de omgeving Alkmaar via de ANWB met 46% korting een slipcursus volgen.

Zie ook dit eerdere filmpje van de provincie.

redactie Auteur

Geef een reactie