Motie NSC van Dijk voor inspraak beperkten bij ov concessies

0

Kamerlid Olger van Dijk van NSC heeft samen met Chris Stoffer van de SGP, Habtamu de Hoop van Groenlinks/PvdA, Eline Vedder van het CDA en Pieter Grinwis van de Christenunie een motie ingediend om inspraak van mensen met een beperking bij OV-Concessies te borgen.

De motie ziet specifiek toe op deze vorm van aanbesteden, het verlenen van concessies voor het leveren van openbaar vervoersdiensten, het wordt niet benoemd maar stakeholdersbelangen worden bij het aanbestedingsproces in zijn algemeenheid niet goed geborgd.

©ZaZ 2017

In de motie wordt geconstateerd dat er geen structurele betrokkenheid is van mensen met een beperking en hun belangenorganisaties bij aanbestedingen van OC concessies.

Die input van ervaringsdeskundigen komt volgens de indieners van de motie de toegankelijkheid van het ov wel sterk ten goede.

De motie verzoekt de regering inspraak van mensen met een beperking bij aanbestedingen van ov-concessies te borgen.

Bron: Kamerstukken II 2024/25, 36683, nr. 6  Burgerinitiatief publiek, toegankelijk en gratis OV, 9 april 2025

De motie is ingediend bij de bespreking van een burgerinitiatief voor gratis OV. Andere ingediende moties zijn voor het verkennen van wat nodig is om het OV in vijf jaar gratis te maken, een motie om geen BTW te berekenen over het OV, een motie over het OV weer in eigen handen te nemen, voor het evalueren van het bestuursakkoord voor de toegankelijkheid van het OV, voor een pilot waarbij minima gratis kunnen reizen, hoe gratis ov voor kinderen tot 12 jaar kan worden ingevoerd, voor het structureel verlagen van ticketprijzen in het OV, voor de terugkeer van restauratiewagons.

NDR:

Mensen met een beperking, kan slaan op rolstoelgebonden reizigers, maar ook doven, blinden en slechtzienden. De term is zo breed dat deze ook kan slaan op ongeletterden, dementerenden en andere mensen met psychische klachten, spasmen, of het syndroom van Down. In de afbeelding is te zien hoe het GVB een blindegeleidepad heeft bij de tramhalte, maar ook de lage instap voor rolstoel en kinderwagenvriendelijk instappen en het gele blokje achter de 3 is een lijnkleur, die maakt dat ook mensen die niet of nog niet kunnen lezen, kunnen weten in welke tram zij stappen.

In de juiste bus stappen, is iets wat bij haltewisselingen voor kinderen, blinden en slechtziende mensen een grote uitdaging is, vooral op moderne busstations zonder vaste haltes. Dat is nog wat erger, als niet wordt omgeroepen in welke bus of tram men zit. Dat lijkt voor zienden zeer overbodig. Als je het blinde bezoek met de taxi in een dorp 30 km verderop met een gelijke straatnaam moet ophalen, dan kom je er achter dat het geen kwaad kan dit te blijven benoemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »