MBO Raad en Transdev samen in zee voor opleiding buschauffeur
Er zijn steeds minder goed opgeleide buschauffeurs.Daarom gaan MBORaad en Transdev samenwerken aan een opleiding voor buschauffeur.
Transdev en mbo-opleider Summa bieden een speciaal opleidingstraject aan, waarmee mensen zich kunnen laten opleiden en omscholen tot professioneel Chauffeur Openbaar Vervoer. Dit traject combineert werken en leren op mbo-niveau en is onderdeel van de Transdev Academy. Het interne opleidingsprogramma van Transdev leidt op tot het mbo-diploma Chauffeur Openbaar Vervoer. Hiermee spelen beide organisaties actief in op het groeiende tekort aan gekwalificeerde buschauffeurs in Nederland.
Aanbestedingsnieuws heeft even gegoogled en dat tekort aan buschaufffeurs blijkt ineens door heel Europa het geval te zijn. Dan weet je zeker, dat komt door de aanbesteding rat race neerwaarts. Elke drie, a vier jaar nieuwe vervoersconcessies, betekent ook steeds korte flexcontracten voor buschauffeurs.
Geen huis kunnen kopen, geen lang pensioen. Allerlei gunstige voorwaarden die vroeger verbonden waren aan het werken voor de overheid zijn er nu de vervoersbedrijven er als soort payrollerplus tussen zijn komen zitten en elke drie jaar de opdracht kwijt zijn, wel vanaf. Het vet is van de botten geconcurreerd.
Dus waarom zou je aan de opleiding beginnen? Voor een driejarige baan waarbij je regelmatig met geweld op de werkplek te maken hebt en tot aan je pensioen rondhoppen tussen busbedrijven met weinig toegevoegde waarde en de ww? Dan kun je net zo goed ROC-leraar geschiedenis worden voor een payroller.
Bron: Transdev, 10 april 2025

Zie ook:
Elf jaar na nieuwe aanbestedingswet wordt Nieuwsuur wakker voor rat race OV
Leraren werven onder wenscommunisme
SP kamervragen over detachering aanbesteden in het onderwijs