Marktstrategie Rijksvastgoed 2025-2030 bekend
Rijksvastgoed heeft de al eerder aangekondigde marktstrategie nu ook bekend gemaakt en op zijn website gepubliceerd. De agenda van vastgoed renovaties en bouw is groot. In de marktstrategie gaat Rijksvastgoed in op goed opdrachtgeverschap, een duidelijke handreiking naar Pianoo. Rijksvastgoed wil daar meer invulling aan geven, door meer kennis en begrip te hebben van elkaars belangen en zich te richten op de relatie met leveranciers.
Om nu en in de toekomst opgaven succesvol te realiseren hebben wij onze partners harder nodig dan ooit. Dat vraagt van
ons goed opdrachtgeverschap. Over de individuele opdrachten heen werken we samen met onze leveranciers, verschillende
brancheorganisaties en andere (publieke) opdrachtgevers en kennisinstituten aan onze huidige én toekomstige opgaven en
brede maatschappelijke doelen. Door kennis van en begrip voor elkaars belangen te hebben, zijn bij de uitvoering van onze
opdrachten in de afgelopen periode veel issues in goed overleg, op een voor beide partijen acceptabele wijze, opgelost. Deze op
de relatie gerichte werkwijze zal de komende periode worden geïntensiveerd.
Specifiek over de contracten meldt de agenda:
We standaardiseren onze werkwijze zodat wij herkenbaar zijn als één RVB voor klanten en marktpartijen. In de afspraken met klanten standaardiseren wij, via de Rijksbouwgids, de eisen waaraan het vastgoed moet voldoen. Ook standaardiseren wij de eisen in onze contractspecifcaties, zowel de eisen die toezien op de dienstverlening als het ontwerp, zodat ze herkenbaar zijn. Het aantal contractsoorten is overzichtelijk en modulair van opzet om de herkenbaarheid te verhogen, maar divers genoeg zodat ons volledige palet aan leveranciers er mee uit de voeten kan. De standaardisering en uniformering geven snelheid en duidelijkheid aan marktpartijen en dragen bij aan wederzijdse kostenreductie.
Majorie Jans, directeur Transacties en Projecten van het RVB. ‘We hebben een grote portefeuille met veel plannen voor nieuwbouw en renovaties: Defensie, gevangenissen, rechtbanken en de verduurzaming van kantoren. In onze Markstrategie zetten we in op standaardisatie en industrialisering. Op die manier kunnen we de bouwproductie opvoeren. Omdat het gaat om grote volumes met een planbare dealflow en in hoge mate standaardoplossingen hebben bedrijven de langjarige zekerheid om te investeren in productielijnen.’
- Standaardiseren: Het RVB standaardiseert de contractspecificaties en de eisen waar het vastgoed aan moet voldoen. Dit zorgt voor duidelijkheid, snelheid en kostenreductie.
- Digitaliseren: Het RVB zet in op een verdere digitalisering van werkprocessen. In nauwe samenwerking met marktpartijen werkt het RVB ook aan een digitaal stelsel ‘gebouwde omgeving’ om vastgoedinformatie snel en uniform uit te wisselen. Daar waar dat veilig kan, zet het RVB kunstmatige intelligentie in.
- Optimaliseren: Samen met de markt werkt het RVB aan efficiëntie en minder faalkosten. Het behalen van een goed rendement op de werkzaamheden is in ieders belang.
- Programmeren: Het RVB zoekt naar manieren om het bouwproces te industrialiseren. Om deze ontwikkeling te stimuleren, streeft RVB streeft naar een voorspelbare en continue opdrachtenstroom.
- Organiseren: Het RVB verstrekt minder losse kleine opdrachten en zet in plaats daarvan in één keer een serie opdrachten in de markt. Het RVB wil de markt in de volle breedte benutten. Het RVB zoekt een goede balans tussen kleine en grote opdrachten om het mkb en de grootbedrijven doelgericht te betrekken.
- Innoveren: Het RVB zoekt naar innovatieve oplossingen van marktpartijen en wil daarvan leren. Met vernieuwingen in de bouw wil het RVB de productie opvoeren. En bij het daadwerkelijk toepassen van innovaties houdt het RVB rekening met een eerlijke risicoverdeling.
- Prioriteren: Daar waar mogelijk prioriteert het RVB individuele opgaven. Het RVB kijkt naar welke projecten voorrang kunnen krijgen op basis van onder andere haalbaarheid en vergunningen. Zo houdt het RVB rekening met de beperkte marktcapaciteit
-
Marktstrategie 2025-2030, Samen versnellen
Op basis van gesprekken met partners, klanten en marktpartijen en een analyse van de opgave en uitdagingen heeft het …
