Marktconsultatie “woningaanpassingen Wmo” gemeente Roermond

0
Illustratie: Pixabay.com

Deze marktconsultatie wordt uitgevoerd door een werkgroep in opdracht van de gemeenten Echt-Susteren, Maasgouw, Roerdalen en Roermond (hierna gemeenten). De marktconsultatie is bedoeld als informatie-uitwisseling met belanghebbende partijen voor een mogelijke aanbesteding. Door middel van deze marktconsultatie wensen we inzicht te krijgen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van de markt ter voorbereiding op een mogelijke onderhandse aanbesteding.

In het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moeten gemeenten ervoor zorgen dat hun inwoners zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Als gevolg daarvan vergoeden gemeenten in specifieke situaties aanpassingen aan woningen. Het betreft dan bouwkundige of woontechnische ingrepen in of aan een woonruimte. Deze vergoeding kan op tweetal wijze. In de eerste plaats is de gemeente verplicht om waar de inwoner daar de voorkeur aangeeft zorg in natura (ZIN) te leveren. In geval van woningaanpassing betekent dit dat de gemeente zorg draagt voor de woningaanpassing. Als alternatief kan een inwoner ook een PGB (persoonsgebonden budget) aanvragen en zelf de noodzakelijke woningaanpassingen laten uitvoeren.

Gemeenten willen zelf kunnen sturen op de kwaliteit bij woningaanpassingen “in natura” en niet langer daarbij afhankelijk zijn van de aannemers van woningcorporaties. Daarvoor willen zij meerjarige samenwerking met aannemers voor het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden. Daarbij
wordt bij voorkeur één overeenkomst afgesloten voor alle soorten aanpassingen. Voor de kleine aanpassingen (categorie 1 en 2) willen de gemeenten werken met een prijslijst. Voor de grotere aanpassingen (categorie 3 en 4) zal een bouwkundig adviesbureau de kostencalculatie opstellen en de controles uitvoeren. Het merendeel van de aanpassingen vallen in de categorie 1 en 2. Aanpassingen moeten binnen een voor inwoners acceptabele termijn worden uitgevoerd.

Gemeenten zijn zich bewust van de krapte op de arbeidsmarkt en de goed gevulde orderportefeuille van aannemers. Om een passende overeenkomst af te sluiten voor zowel gemeenten als aannemer hebben de gemeenten de volgende vragen.
• Hoe kijkt u aan tegen de wens van de gemeenten om één overeenkomst af te sluiten voor alle werkzaamheden, of geeft u de voorkeur aan een overeenkomst per categorie?
• Wat is naar uw mening de best passende schaal voor de overeenkomst en waarom?
o Eén overeenkomst voor alle gemeenten;
o Twee overeenkomsten: één voor gemeente Roermond en één voor gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen (MER gemeenten);
o Vier overeenkomsten: voor iedere gemeente een eigen overeenkomst.
• Kunnen naar uw mening het plaatsen van units inclusief bijbehorende werkzaamheden worden meegenomen in de nu af te sluiten overeenkomst(en)?
• Als de gemeenten voor categorie 1 en 2 gaan werken met een standaard prijslijst, heeft u dan ook interesse om een overeenkomst met gemeenten af te sluiten?

De gemeenten vragen partijen schriftelijk te reageren op uiterlijk vrijdag 14 februari 2025. Uw reactie kunt u sturen naar het emailadres in het consultatie document. Binnen twee weken na deze datum zal het verslag openbaar worden gemaakt via Tenderned en de gemeentelijke websites.
Op basis van de ontvangen informatie zullen de gemeenten een besluit nemen over de wijze van contractering. Voor de aanbesteding(en) zal naar verwachting een meervoudig onderhandse procedure worden doorlopen.

Bron: Tenderned dinsdag 28 januari 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/365434

Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 29 januari 2025

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »