Marktconsultatie kwalitatieve opwaardering haltes Uithoflijn Utrecht – Aanbestedingsnieuws

Marktconsultatie kwalitatieve opwaardering haltes Uithoflijn Utrecht

Foto: Google Streetview

De provincie Utrecht kent u als het hart van Nederland, centrum van verkeer, vervoer, bedrijvigheid en cultuur. In het bieden van een goede bereikbaarheid neemt de tram een prominente plek in, zowel in het totale mobiliteitsaanbod als de provinciale organisatie. De tram vormt de ruggengraat van het regionaal openbaar vervoer. Het tramsysteem bestaat uit de SUNIJ-lijn, die loopt van Utrecht Centraal naar Nieuwegein en IJsselstein en de nieuwe Uithoflijn (Tram 22) van Utrecht Centraal naar Utrecht Science Park, in gebruik vanaf eind 2019.  Het project Uithoflijn is inmiddels afgerond en de tram ontsluit tal van belangrijke economische, sociale, zorg- en onderwijsvoorzieningen in de stad.  Uniek voor Nederland is dat de provincie Utrecht zowel de vervoersconcessie verleent voor het tramvervoer als verantwoordelijk is voor het beheer van de traminfrastructuur als het materieel. Tevens is provincie verantwoordelijk voor andere OV-assets zoals het Dynamische Reisinformatie Systeem (DRIS) de tramhaltes in de provincie Utrecht en de Nieuwe Tramremise en Busstalling.

Op grond van de ambitie van de provincie Utrecht, onder andere uit de visie van de BRU 2012, zou de UHL (Uithoflijn) een HOV-lijn (hoogwaardige OV-lijn) moeten zijn die reizigers comfort en beleving biedt. De opgeleverde UHL voldoet niet aan deze verwachting. Voorzieningen op de haltes zijn onvolledig, niet geschikt voor de verwachte grote aantallen reizigers, en qua materiaal en uitstraling onvoldoende aansluitend bij de het begrip hoogwaardig. Bovendien is er geen sprake van een duidelijke herkenbare U-OV identiteit. Er is sowieso een groot verschil tussen de haltes Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn, die grotendeels in ProRail stijl worden uitgevoerd, en de overige haltes. Vaartsche Rijn heeft overkappingen over de volledige lengte van het perron, maar bij de overige haltes moeten reizigers beschutting vinden in een enkele kleine abri. Bij slecht weer is er zelfs sprake van vertragingen door de slechte spreiding van passagiers over het perron en dus lange halteringen. Mede gezien de verschillende uitvoering van de ProRail-haltes en de overige haltes is juist branding een belangrijk instrument om de UHL tot één herkenbaar geheel te maken. Hoewel de focus in deze studie duidelijk op de UHL ligt is dit geen op zichzelf staand systeem. Het is van belang de UHL te zien als onderdeel van het tramnetwerk van provincie Utrecht en als deel van het totale HOV-netwerk inclusief de HOV-buslijnen. Provincie Utrecht heeft middels een VTA (verzoek tot afwijking) budget gereserveerd vanuit het project POUHL om de haltes van de Uithoflijn kwalitatief op te waarderen. De provincie heeft hiervoor het ontwerpbureau ovPlus aangetrokken en wenst vervolgens met een bouwteam tot realisatie van de haltes te komen. OVPlus maakt een functioneel ontwerp voor de haltes en de bijbehorende voorzieningen. Onderdeel van dit ontwerp is ook de herkenbaarheid van de haltes als onderdeel van U-OV en de wayfinding in het gebied van de haltes. OVPlus zal tot het einde bij het project betrokken zijn.

De 8 haltes van de UHL zijn onderling sterk verschillend. Een karakterisering laat verschillende haltetypen zien:
▪    Hoogvolume haltes: de haltes Padualaan en Heidelberglaan, waar grote aantallen studenten van de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht in- en uitstappen. De haltes sluiten aan op het centrale deel van Utrecht Science Park.

▪    Ziekenhuishaltes: de haltes UMC Utrecht en Z – Máxima faciliteren de reis naar en van de ziekenhuizen UMC Utrecht, WilheminaKinderZiekenhuis (WKZ) en het Prinses Máxima Centrum en hun gelieerde onderwijsgebouwen. Deze haltes worden, naast medewerkers en studenten, vaker gebruikt door incidentele bezoekers

▪    Gebouwde haltes: De haltes Vaartsche Rijn en P+R Science Park zijn opgenomen in bestaande infrastructuur en wijken met name omdat ze een eigen overkapping, type bestrating en (in geval van Vaartsche Rijn) een eigen opgang hebben.

▪    Perifere haltes: De haltes Stadion Galgenwaard en Kromme Rijn zijn te kenmerken als tussenstations, de perrons bevinden zich buiten het USP en zijn kenmerken zich met 1 in/uitgang van het perron.

Op moment van deze marktconsultatie is er een Functioneel Ontwerp en PvE opgeleverd door het ontwerpteam van ovPlus.  Deze marktconsultatie wordt gehouden ter voorbereiding op de voorgenomen aanbesteding die verband houden met de bouwkundige werkzaamheden. Die werkzaamheden bestaan uit:

▪      Leveren van input van het Definitief Ontwerp

▪      Opstellen van het Uitvoeringsontwerp

▪      Vervaardigen c.q. inkopen van alle materialen (incl. de abri’s die op de haltes komen)

▪      Plaatsen van de voorzieningen op de haltes

Het doel van deze marktconsultatie is tweeledig. Allereerst willen wij als opdrachtgever inzicht krijgen in de partijen die geïnteresseerd zijn in deze opdracht. We horen graag of de opdracht maakbaar is qua opzet en qua uitvoeringsplanning. Daarnaast zijn we geïnteresseerd in uw visie bij de voorgestelde contractvorm: een bouwteam. Deze inzichten gebruiken wij om de uitvraag te verbeteren. Ten tweede is de marktconsultatie bedoeld om u te informeren over deze aankomende opdracht en u in de gelegenheid te stellen ons te bevragen om zo tot een goede aanbieding te kunnen komen. Deze marktconsultatie is door provincie opgesteld om de vereiste kwaliteit van inrichting en uitvoering van deze (HOV) haltevoorzieningen te upgraden. De ambitie is om van de UHL een HOV-lijn te maken d.m.v. de uitstraling en de kwaliteit van de outillage van de haltes.  Gezien de complexiteit van het vraagstuk organiseert de provincie Utrecht, voordat het inkoopplan wordt vastgesteld een marktconsultatie om van marktpartijen input te krijgen over de mogelijkheden die de markt biedt voor het uitvoeren van deze opdracht, en over procesverbeteringen ten aanzien van de aanbesteding en contractering. Het uiteindelijke doel is te komen tot een succesvolle realisatie van het project. Bij deze marktconsultatie worden marktpartijen dan ook geïnformeerd en geconsulteerd. Ter voorbereiding sturen we u alvast onze vragen. Mocht u al een aantal vragen aan ons hebben, dan ontvangen wij deze graag vooraf zodat wij u tijdens de marktconsultatie een antwoord kunnen geven.

De aanpak van de markconsultatie op hoofdlijnen gaat als volgt:
1. De marktconsultatie bestaat in eerste instantie alleen uit het stellen van schriftelijke vragen;
2. Geïnteresseerde marktpartijen worden verzocht om de vragen te beantwoorden. De verkregen informatie uit de marktconsultatie zal door provincie Utrecht worden gebruikt daar waar mogelijk en relevant in de voorbereiding van de aanbesteding en in de aanbestedingsstukken zelf;
3. Afhankelijk van de schriftelijke beantwoording van de vragen is het mogelijk dat geïnteresseerde marktpartijen worden uitgenodigd voor een individueel overleg;
4. Marktpartijen mogen bij de beantwoording van de (verdiepings)vragen aangeven dat de door hen verstrekte antwoorden van vertrouwelijke aard zijn. Deze vertrouwelijke informatie zal niet worden gedeeld met andere markpartijen;
5. Tenslotte zal provincie een (kort) verslag van de marktconsultatie publiceren op TenderNed.

Bron: Tenderned zondag 17 oktober 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/241393

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *