Leerlingenvervoerder van Gerwen failliet – Aanbestedingsnieuws

Leerlingenvervoerder van Gerwen failliet

Laatst geupdate op juni 4, 2025 door redactie

Aanbestedingsnieuws ging met de Van Gerwen schoolbus naar zwemles in de Tongelreep. Twintig schoolklassen daarna ook. Nooit wat op aan te merken. Van Gerwen was er altijd. En ineens kan het niet meer. Taxibedrijf van Gerwen, gespecialiseerd in leerlingenvervoer en ziekenvervoer in Zuidoostbrabant, heeft voor 150 mensen faillissement aangevraagd. De chauffeurs is gevraagd door te rijden, wat moeilijk te weigeren is gelet op de maatschappelijke taak en uiteindelijk zal het UWV de loonkosten overnemen, maar dit kan chauffeurs met hoge vaste lasten en/of weinig spaargeld in acute cashflow problemen brengen.

©ZAZ

Van Gerwen verwijst met name naar de hoge loonkosten maar dat zegt vooral veel over de belastingdruk en is om te lachen voor het personeel dat partime werkt voor 13-17 euro en elke 4 jaar zijn baan kan kwijt zijn bij een aanbesteding. FNV bestuurder Meindert Gorter zegt tegenover Omroep Brabant dat de overheid weleens meer mag gaan betalen. “In deze sector maakt 40% van de bedrijven geen winst”.

En daarmee is de beschuldigende vinger duidelijk, de aanbestedingen veroorzaken een ratrace die bij stagnatie in de loonontwikkeling onherroepelijk leidt tot een faillissement. Wacht even, toch niet de rat race die Aanbestedingsnieuws en FNV al sinds 2016 onafgebroken aankaarten?

You don’t know what you’ve got till it is gone. Goed ingekocht hoor, Eindhovense aanbesteders. Wat nu. Alle ondernemers failliet, wurgtenders en leerlingen die op de bus wachten. En misschien ook wel verzuipen volgend jaar want ze komen niet aan bij het ook weer aanbestede Pieter van de Hoogenband Olympische rechtboekbad om te zwemlessen, zonder leerlingenvervoer.

Hartstikke duurzaam en innovatief. Innovatief want vroeger deden we inderdaad niet zo dom. En duurzaam, want dit soort ratrace-beleid kunnen ondernemers nog lang volhouden. Volgend jaar weer een nieuwe BV. Met weer nieuwe chauffeurs. Als de huidige nog niet zijn afgefakkeld zijn er wel weer nieuwe Oekraieners of anders Wit-Russen en daarna hebben we Syberië nog. Het kan altijd slechter.  Maar dat wil niet zeggen dat dat goed is.

Elf jaar na nieuwe aanbestedingswet wordt Nieuwsuur wakker voor rat race OV

Veel werkgevers willen ook af van ‘aanbestedingscircus’ aldus de FNV

3a3: aanbestedingsregels oorzaak puinhoop Gelders regiovervoer (2017!)

Taxi Witteveen stapt naar de rechter om gunning regiovervoer Deventer

Taxi Vos ook failliet na verliezen opdracht

Taxionderneming Van den Hout failliet na aanbesteding

Amstelveen plots zonder WMO vervoerder na uitval Maasstad Regie Centrale; acedisch inkopen

Opnieuw taxibedrijf failliet na aanbesteding

Amersfoorts Wmo-taxibedrijf Bestax failliet na aanbestedingen

*

SEO: Winner’s curse bij taxi aanbestedingen

*

FNV maakt van aanbesteden verkiezingsitem

FNV: Nieuwe CAO Taxi betere regeling bij aanbesteden

FNV Taxi roept lokale partijen op tot actie behoud personeel Waaksma

 

Je kan niet eerlijk kiezen: 13 redenen waarom Aanbestedingsrecht nooit gaat werken

3a3: aanbestedingsregels oorzaak puinhoop Gelders regiovervoer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »