Kamerleden D66 en GLPvdA dienen motie home buying doelgroepenvervoer in
De kamerleden van D66 Wieke Paulusma, en van GroenLinksPvdA Lisa Westerveld, hebben een motie ingediend voor home buying in het doelgroepenvervoer. De motie is geregistreerd onder nummer: 24170-337. De leden willen met de motie bereiken dat vervoer voor gehandicapte leerlingen regionaal wordt ingekocht. Dat blijkt heimelijk goed nieuws voor veel meer vervoerders en vervoersleveranciers.
De motie
“verzoekt de regering om verder te gaan dan bevorderen en in de wetgeving als uitgangspunt op te nemen dat al het doelgroepenvervoer integraal en
regionaal aanbesteed wordt om hiermee zowel de dienstverlening voor gebruikers als de arbeidsomstandigheden van chauffeurs te
verbeteren; “
Interessant is, dat de motie voor eeuwig klein blijvende sterren daar ook om vraagt, omdat het doelgroepenvervoer natuurlijk niet moet bevorderen dat er kleine contracten per doelgroep worden uitgegeven. Dat is dan weer zo kneuterig, dan kunnen de vervoerders helemaal niet groeien. Je mag dus wel groeien per contract maar niet groeien per regio?
in de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer wordt ingezet
op het bevorderen van het integraal en regionaal aanbesteden in plaats van
kleine contracten per doelgroep;
Daarbij stoottte Aanbestedingsnieuws op een opvallend weetje in het gedachtegoed van het groene inkopen.
Is dan home buying nu ineens niet meer ultranationalistisch? Nee, dat is het vooral als Trump het voorstelt als hij vooral Amerikaanse leveranciers wil en die Philips MRI scans kennelijk niet meer nodig heeft. DEI werkte al niet goed met mensen als je de hele tijd moet zoeken naar Turken en Marokkanen die Frysk kunnen vertalen, omdat Friezen zelf niet DEI genoeg zijn voor voorkeursbeleid. Met regionale vervoersbedrijven werkt het eigenlijk ook al helemaal niet. Maar ja, hoe moet dat nu, gunnen op waarde als je iedereen met een andere mening dan de jouwe buiten de deur wilde houden?
Regionaal doelgroepenvervoer, dus zeg maar Taxibedrijf Waaksma, heeft de sympathie om het doelgroepenvervoer in Friesland uit te voeren. Alleen al vanwege de Baskische afscheidingsbeweging. Maar Waaksma kan toch ook in Limburg aan de slag? Net zoals wat hardvochtig werd gevraagd van schapenherders, om elke drie jaar met 150 schapen op de rug door het land te trekken op zoek naar een nieuwe tender voor bermbeheer.
Nee, Limburg dat is dan weer zo ver weg, dat kun je alleen van Arriva vragen. Maar de Rotterdamse RTA dan, die nu leerlingenvervoer verzorgt in Amsterdam, dat is toch ook ver om? Is dat dan regionaal inkopen? Au au wat een lastige vragen allemaal.
Want stel je voor dat na Brabant ook Gelderland bussen Brabants in gaat kopen. Dat is natuurlijk helemaal niet hartstikke nationalistisch, als je alleen maar Brabantse Bussen wil. Dat is het alleen maar als je alleen Nederlandse bussen wil. Of zeg maar bussen die niet in de fik vliegen. Maar als je de regio’s stimuleert, dan kan het weer wel. Keigoed is dat voor de Brabantse economie. Al dat stimuleren van de grensregio’s. Misschien wil België dat ook wel. Grensregio’s stimuleren.
Gunnen op waarde en Beste Prijs Kwaliteitverhouding zouden in die bingo een betere oplossing moeten zijn. Home buying van regionale producten is niet op zich slecht. Het is onzin om de Brabantse worstenbroodjes voor de gemeente Maaskantje helemaal in Texel te gaan bakken. Het valt alleen niet goed in te zien waarom nationalisme op regioniveau minder nationalistisch is als nationalisme op nationaal niveau. Wat is er mis met het inkopen van Nederlandse tulpen en waarom mogen Leidse tulpen dan weer wel? Wat heeft de tulp misdaan, komt hij soms oorspronkelijk uit Turkije? Een allochtone bloem! Die moeten we hier niet. Exporteren die handel.
Motie 10 december, 2024D48968
Zie ook:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?did=2024D48968&id=2024Z20734