IT dienstverlening AFM

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de financiële markten: op sparen, beleggen, verzekeren, lenen, pensioenen, kapitaalmarkten, assetmanagement en accountantsorganisaties en verslaggeving. Het is belangrijk dat het publiek, het bedrijfsleven en de overheid vertrouwen hebben in de financiële markten. En dat de markten op een duidelijke en eerlijke manier werken.
In de strategie is geconstateerd dat de samenleving in hoog tempo digitaliseert en dat dit leidt tot nieuwe of veranderende toezichtstaken voor de AFM. Daarbij heeft de AFM haar standaard IT-dienstverlening uitbesteed en ook geconcludeerd dat de nodige optimalisatieslagen moet gemaakt worden om de toezichtactiviteiten nog beter te ondersteunen met de inzet van IT.
Eind 2026 wil de AFM de volgende doelen bereikt hebben:
– Gemoderniseerde en marktconforme dienstverlening aan de ”klanten” van de AFM door efficiënter ingerichte bedrijfsprocessen die adequaat geautomatiseerd zijn;
– Eenvoudig en tijdig kunnen absorberen van nieuwe toezichtstaken in de AFM-organisatie met passende IT-ondersteuning;
– Verder verbeterde IT-ondersteuning, die toezichtstaken actief faciliteert met efficiënt en effectief geleverde IT-diensten en IT-projecten.
Binnen de scope van de opdracht valt:
• Service desk en on-site support
• Technisch Applicatie Beheer
• Werkplekdienstverlening, incl.Telefonie
• Infrastructure management, incl. OS- en database management
• Private- en public cloud hosting en cloud integration
• WAN/ LAN network management diensten
• NTRS/CPRS (transactie monitoring)
• Security diensten (SOC/SIEM)
• Governance
• Transitie & Transformatie
Buiten de scope van de opdracht valt:
• Functioneel Applicatie Beheer (is belegd binnen de AFM)
• Applicatieontwikkeling (huidige leverancier hiervoor is Netcompany)
• Technisch en functioneel applicatie beheer AFAS omgeving
• Security pentesten en assessments (is belegd bij Sopra Steria)
• Werkplek en netwerk hardware (wordt via Rijkscontracten aangeschaft)
• Licentiemanagement
• Onderhoud Multi Functionele Printers
• Kosten van de MS Azure subscripties
De AFM wenst een transitie van de huidige situatie (de CMO, Current Mode of Operations) naar de FMO (Future Mode of Operations) die bij voorkeur direct na het sluiten van de overeenkomst start en uiterlijk binnen zes maanden is gerealiseerd.
De AFM wenst een transitie waarbij de dienstverlening wordt overgedragen van de huidige leverancier naar de nieuwe leverancier. Daarnaast wenst de AFM gebruik te maken van het moment om een aantal verbeteringen door te voeren. Een volledig overzicht wordt in de gunningsleidraad opgenomen.
De AFM heeft de intentie om met één leverancier een overeenkomst aan te gaan met een initiële duur van vier jaar. De AFM heeft het recht deze initiële duur twee keer telkens met twee jaar te verlengen. De aanvangsdatum van de overeenkomst ligt naar huidig inzicht in het vierde kwartaal van 2025. De totale opdrachtwaarde over de gehele looptijd van de overeenkomst wordt geschat tussen de €90.000.000,- en €100.000.000,- exclusief BTW. Aan deze inschatting kunnen geen rechten worden ontleend. De AFM heeft ervoor gekozen om voor deze aanbesteding de procedure van mededinging met onderhandeling te volgen. Deze aanbestedingsprocedure bestaat uit de onderstaande fasen:
1. Selectiefase;
2. Gunningsfase, bestaande uit:
a. Inschrijvingsfase
b. Onderhandelingsfase
Bron: Tenderned woensdag 5 maart 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/369607
Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 6 maart 2025