Innovatieve versteviging spoorbaan in Sappemeer en Zuidbroek
Tussen Sappemeer en Zuidbroek zijn deze week veel werkzaamheden aan het spoor verricht. De grootste klus bestond uit het aanbrengen van H-profielen en damwanden. Deze aanpassingen zijn nodig om de stabiliteit van de spoorbaan weer voor lange jaren te kunnen garanderen.
Snelheidsverhoging is onderdeel van het project Wunderline, een snellere treinverbinding tussen Groningen en het Duitse Bremen. Om de treinen sneller te laten rijden is het nodig de baanstabiliteit tussen Sappemeer en Zuidbroek te versterken. Na intensieve afstemming tussen ProRail, Arcadis en aannemer Gebr. De Koning is voor een van de deelvakken gekozen voor het aanbrengen van H-profielen in deze ondergrond met stevige potklei. De werkzaamheden duren nog tot en met maandagochtend 4 november.
H-profielen zijn staalconstructies die eruitzien als de letter H. Ze zijn om de meter in een lange rij geplaatst. Een van de voordelen hierbij is dat regenwater uit de grond goed weg kan vloeien. De lange rij maakt dat een soort wandwerking ontstaat die de spoorbaan tegendruk geeft. Door deze methode hoefde het spoor niet ontmanteld te worden, wat tijdwinst opleverde. 1.600 draglineschotten werden over het spoor gelegd voor de machines die nodig waren om het werk uit te voeren.
Danou Veenhof, regiodirecteur van ProRail: “De methode van het aanbrengen van H-profielen is nog niet eerder in een spoorse omgeving gebruikt. Uniek dus! Het is daarom goed om te onderzoeken of we deze methode op meer plekken in Nederland kunnen gebruiken.”
Bron: Prorail, 1 november 2024