Inkoopsymposium Haagse Hogeschool 31 januari 2017 – Aanbestedingsnieuws

Inkoopsymposium Haagse Hogeschool 31 januari 2017

Jaarlijks organiseert de Haagse Hogeschool afdeling facility management een inkoopsymposium in samenwerking met een aantal externe partijen. Thema dit jaar is het circulair inkopen. Er leiden vele wegen naar een circulaire economie, aldus de Haagse Hogeschool. De vragen die de school zich hierbij stelt is, welke richting gaan we uit? Welke stappen nemen we daarin? Tijdens het symposium komen een aantal circulaire mogelijkheden voor de ondernemende inkoper voor het voetlicht. Is het inkopen van gebruik één van de opties en wat kun je daar dan mee? En hoe reageer je daar als marktpartij op? Circulaire inkopers en aanbieders presenteren hun ideeën. Daarnaast strijden een aantal studenten tijdens dit event om de Purchase Innovation Award 2017.

Inkopers, bestuurders en beleidsmedewerkers uit bedrijfsleven en publieke sector,  ondernemers, studenten en alumni van binnen en buiten het FM werkveld zijn van harte welkom op dit gratis symposium. Opgeven kan via de website van de Haagse Hogeschool .

Gespreksstof

Uiteraard is kennisdelen en netwerken op deze dag ruim mogelijk. Voor wie dan om gespreksstof verlegen zit, hierbij wat overwegingen  voor de netwerkborrel in het Atrium.

Operational lease

Is circulair inkopen nieuw? Neen, volgens AN is er niets nieuws onder de zon, en dat is goed voor de oudere werkzoekende, al kent hij de term niet, vaak heeft hij het in zeer ruime mate in de vingers. Circulair inkopen en dan met name het gebruik inkopen terwijl de leverende partij het eigendom houdt kennen we natuurlijk al lang als operational lease. In gebruik bij o.a. het wagenpark, copiers, printers. Langlopende contracten en een leverancier die de lease bij een financiële instelling onderbrengt. Vaak vergeet men bij dit soort contracten een escape clausule in te voegen en bij calamiteiten blijkt dan dat er nog al wat kosten aan zitten om onder het contract uit te komen. Vijf of zes jaar is een lange tijd om te overzien.

De 80/20 regel

Circulaire inkoop hoort voornamelijk thuis in de inkoop voor eigen gebruik, productie inkoop leent zich er in veel gevallen niet voor, en daar zit voor het bedrijfsleven direct een oud probleem. Niet alle inkoop geschiedt door de inkoopafdeling. In de meeste gevallen zal zo’n 20 % van de te plegen inkopen geschieden door facilitymanagers, afdelingssecretaressen, directiesecretaressen, de ICT afdeling enzovoort. Soms loopt het uit de hand en is het opgelopen tot wel 50% en daar is het bedrijf niet mee geholpen, en minst van dat al de inkoper. Gunstige inkoopprijsverschillen tellen dan nog maar voor de helft mee. Vaak wordt er dan beslist om 100% via de inkopers te laten verlopen, immers zij zijn er dag in dag uit mee bezig. Later verwatert dat weer door drukte en zitten we in een hele andere cyclus dan circulair inkopen. Terug naar die andere cyclus, de circulaire economie. Het is niet onbekend (understatement) dat ondernemingen graag geld verdienen en liefst ook steeds meer. Méér, door hogere winstgevendheid en door méér verkopen. Meer verkopen is meer te recyclen en terug te winnen, hoera….., maar ook meer rest afval en wat erger is, entropy in productie en recycling. Erger omdat vrijwel niemand daar rekening mee houdt, en dat is verbazingwekkend omdat geld tijd en moeite en natuurlijke grondstoffen verloren gaan en op geen enkele wijze kunnen worden teruggewonnen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *