Herstel Wervengebied gemeente Utrecht – Aanbestedingsnieuws

Herstel Wervengebied gemeente Utrecht

Illustratie: © Gemeente Utrecht

Het Wervengebied in de gemeente Utrecht is gelegen in de historische binnenstad en beslaat onder meer Werven, Wal- en Kluismuren en werfkelders die zijn gebouwd vanaf het jaar 1300. In de loop der tijd hebben vele kleine en grote ingrepen invloed gehad op de constructies. Inmiddels is duidelijk dat
diverse objecten in aanmerking komen voor herstelwerkzaamheden om de constructieve veiligheid te borgen. Met het uitvoeren van herstelwerkzaamheden aan het deel Kromme Nieuwegracht, Drift en Plompetorengracht van het Wervengebied is in 2023 aangevangen middels een pilot. Er is een aannemer gecontracteerd die, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering van een drietal blokken, herstelwerkzaamheden heeft uitgevoerd. Inmiddels zijn er veel lessen geleerd uit deze pilot en loopt deze ten einde. Omdat met de pilot slechts een eerste start is gemaakt met dit deel van het
Wervengebied, wordt met deze aanbesteding beoogd een aannemer te contracteren die de komende jaren herstelwerkzaamheden uitvoert. De geleerde lessen zijn vastgelegd in een Wervenhandboek. Dit Wervenhandboek wordt in de inschrijvingsfase van deze aanbesteding gedeeld met de geselecteerde
gegadigden.De exacte omvang van de benodigde herstelwerkzaamheden is onbekend; verschillende constructies langs de grachten zijn onvoldoende constructief veilig en moeten op vrij korte termijn hersteld worden, terwijl andere delen nog goed genoeg lijken en er geen fysieke maatregelen nodig zijn. Dit zorgt voor een lappendeken aan verwachte werkzaamheden. Bovendien moet een aanzienlijk deel van de grachten nog nader onderzocht worden om de daadwerkelijke constructieve staat en benodigde herstelwerkzaamheden vast te stellen.

Het uitvoeren van herstelwerkzaamheden op de Kromme Nieuwegracht, Drift en/of Plompetorengracht vormt naar verwachting het overgrote deel van de scope van deze raamovereenkomst. Een tweede deel van de scope vormt het (tijdelijk) veiligstellen van calamiteiten in het gehele Wervengebied. Hoewel inmiddels een aanzienlijk deel van het Wervengebied bij de gemeente bekend is en de constructieve situatie van een groot deel van de objecten bekend is, treedt er met enige regelmaat een calamiteit op waarbij acuut veiligstellen van het betreffende object nodig is. Dit kan gaan om het afsluiten van parkeervakken, maar er kan ook een tijdelijke constructieve maatregel nodig zijn in bijvoorbeeld een particuliere werfkelder. Het betreft ad hoc maatregelen, die vooraf niet altijd te voorspellen of in te plannen zijn en die over het algemeen binnen enkele dagen tot weken en met prioriteit uitgevoerd moeten worden. Het betreft in de meeste gevallen het stutten van kelders, maar ook andere werkzaamheden in opdracht van het interventieteam.

Het is de bedoeling om een raamovereenkomst te sluiten, waaronder nadere opdrachten worden verstrekt die zien op de voorbereidingsfase of realisatiefase van een specifiek blok. Nadere opdrachten worden op basis van regie afgerekend, dat wil zeggen dat daadwerkelijk gemaakte uren (arbeid en
materieel) en daadwerkelijk gebruikt materiaal worden vergoed. In de inschrijvingsfase van deze aanbesteding wordt een tarievenlijst uitgevraagd op basis waarvan de inzet wordt vergoed. Het uitvoeren van de werkzaamheden op regie sluit naar verwachting het beste aan op de onzekerheden ten aanzien
van scope en omvang van de uit te voeren werkzaamheden. Per nadere opdracht zal de aannemer gevraagd worden om een richtprijs af te geven.
Daarbij maakt de gemeente onderscheid tussen nadere opdrachten die toezien op de voorbereiding van de werkzaamheden (voorbereidingsfase) en nadere opdrachten die zien op het uitvoeren van de werkzaamheden (realisatiefase). Beide vormen van nadere opdrachten maken onderdeel uit van de
raamovereenkomst en in het meest gunstige geval volgt na de voorbereidingsfase direct de realisatiefase van het betreffende blok. Echter, vanwege de complexiteit c.q. mogelijke niet uitvoerbaarheid van het werk, kan het ook voorkomen dat een blok wel gezamenlijk wordt voorbereid (voorbereidingsfase), maar niet wordt uitgevoerd (realisatiefase).

De gemeente heeft het plan opgevat om met één partij een raamovereenkomst af te sluiten voor de onderhavige opdracht voor een initiële duur van drie jaar. Het betreft de periode vanaf 1 juli 2025. Na het verstrijken van deze looptijd kan de raamovereenkomst door de gemeente optioneel met driemaal twee jaar, worden verlengd. De gemeente volgt met deze aanbesteding de niet-openbare procedure.

De gemeente organiseert op 6 februari 2025 om 10.30 uur een digitale informatiebijeenkomst. U kunt zich hiervoor aanmelden door uiterlijk 5 februari 2025 om 12:00 uur een bericht te sturen via Tenderned. Vermeld hierin wie deze informatiebijeenkomst bijwonen en hun emailadres. U ontvangt daarna een
uitnodiging voor de digitale omgeving op de doorgegeven emailadressen. U kunt tijdens deze informatiebijeenkomst vragen stellen ter verduidelijking. Om ervoor te zorgen dat alle geïnteresseerde partijen over dezelfde informatie beschikken, dient u uw vraag na afloop ook via Tenderned te stellen. De gemeente beantwoordt de vragen zo snel mogelijk.

Bron: Tenderned zondag 26 januari 2025 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/365089

Aanbestedingsnieuws 10e jaargang editie 28 januari 2025

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »