Groningen Airport Eelde zoekt drie crashtenders

De aanbestedende dienst is van plan om drie crashtenders af te nemen van één opdrachtnemer welke zorgdraagt dat GAE CAT 9 brandweerdekking heeft, zodat de luchthaven ten alle tijden aan haar wettelijke verplichtingen inzake vliegtuigbrandbestrijding voldoet. De eerste crashtender zal de aanbestedende dienst in bestelling brengen direct na het sluiten van de raamovereenkomst. De aanbestedende dienst is voornemens om elk jaar één crashtender af te nemen met een maximaal aantal van drie. De aanbestedende dienst wil wel de mogelijkheid hebben om de voertuigen gelijktijdig te bestellen, indien dit
schaalvoordeel oplevert. Dit kan via een korting in mindering worden gebracht op de aanschafprijs.
De luchthavenbrandweer heeft de beschikking over drie zogenoemde crashtenders om tot categorie negen vliegverkeer te kunnen ontvangen. Van de drie crashtenders zijn er twee van het type E-One, ook wel een titan 8×8 voertuig, welke twee circa 20 jaar oud zijn. Het oudste voertuig is een Saval/Kronenburg 4×4 voertuig van circa 40 jaar oud, dit voertuig zal als eerste vervangen worden. Sinds 2023 is de luchthavenbrandweer gelokaliseerd in een nieuwe kazerne waar plek is voor drie crashtenders en een materieel bus (4×4). Deze nieuwe kazerne heeft echter wel beperkingen qua maximale afmetingen voor een
nieuwe crashtender. De maximale hoogte van de nieuwe crashtender mag in principe niet hoger zijn dan 3,75 meter. Deze beperkte hoogte komt voort uit het feit dat elk voertuig een uitlaatgasafvoersysteem heeft, welke boven het voertuig aan het dak hangt. Mocht puntgasafzuiging mogelijk zijn dan is de maximale hoogte 3,90 meter. Tevens mag de maximale lengte van een crashtender niet langer zijn dan 12,5 meter, zodat het mogelijk blijft de
crashtender aan alle zijden lopend te passeren. De huidige voertuigen beschikken niet over kentekens welke noodzakelijk zijn voor de openbare weg maar er
wordt met een ontheffing gewerkt. Zie ook het Programma van Eisen.
Het plafondbedrag per crashtender, exclusief BTW, is vastgesteld op €940.000,-. Dit bedrag omvat zowel de kosten voor het ontwerp, de bouw en de aflevering per crashtender inclusief instructietrainingen en andere bijkomende kosten, (belasting)heffingen en toeslagen. Dit plafondbedrag is tot stand gekomen naar aanleiding van zorgvuldige raming voorafgaand aan de aanbesteding.
De te sluiten raamovereenkomst gaat in op 1 januari 2025 en heeft een looptijd van drie jaar. Na deze periode kan de raamovereenkomst tweemaal worden verlengd met een maximale duur van één jaar per verlenging. Er is gekozen voor het volgen van een Europese aanbesteding conform de openbare procedure.
Bron: Tenderned zondag 13 oktober 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/353058
Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 15 oktober 2024