Gemeenschapsaccommodatie Den Herd Bladel – Aanbestedingsnieuws

Gemeenschapsaccommodatie Den Herd Bladel

Impressie: © Gemeente Bladel

Met de aankoop in 2019 door de gemeente Bladel van het Rabobankgebouw aan de Markt in Bladel doet zich de mogelijkheid voor om de gemeenschapshuisfunctie voor de kern Bladel (nu gemeenschapshuis Den Herd aan het Emmaplein) in het fysieke hart van de gemeenschap te plaatsen. De gemeente Bladel heeft voor de invulling van de collectieve opdracht volgend uit Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet, goede ervaringen opgedaan met het faciliteren van gebouwen, als voorzieningen waar inwoners zelf, laagdrempelig, initiatieven in het sociale domein kunnen organiseren. Een gemeenschapsaccommodatie is daarmee een essentieel middel voor het bereiken van de gemeentelijke doelen in het sociale domein. De gemeenschapsaccommodatie moet gerealiseerd worden onder verantwoordelijkheid van de gemeente Bladel. De aannemer moet rekening te houden met een sterke betrokkenheid van het bestuur van Den Herd, de verenigingen en eventueel andere belanghebbenden om voldoende draagvlak en betrokkenheid te behouden bij de beoogde gebruikers. Tijdens de realisatie is het van belang dat de akoestische en installatietechnische detaillering van de verschillende ruimtes goed worden uitgevoerd, omdat er straks een grote diversiteit aan activiteiten gelijktijdig in het gebouw plaatsvindt. De inrichting zal door een werkgroep nog nader uitgewerkt worden, apart worden ingekocht en sommige delen tijdens de uitvoeringsfase er in gebouwd worden, bijvoorbeeld de keukeninrichting, de bars en de theatertechniek. De gemeente wil ook een duurzaam gebouw realiseren en heeft daarvoor maatregelen opgenomen in het bestek in de vorm van duurzame energieopwekking (WKO), een sedum dak, (grijs) watermanagement, zonnepanelen en hergebruik van materialen waar het kan.

Naast de traditionele gemeenschapshuisfunctie (zoals nu aan het Emmaplein) wordt het gemeenschapshuis aan de Markt ook het nieuwe onderkomen van de bibliotheek, het Toeristisch Informatiepunt en een aantal lokale verenigingen zoals de biljartclub voor ouderen, dagopvang voor kwetsbare ouderen en de Blaalse school (kunst en cultuur). Daarnaast komen er in het gebouw ook een aantal specifieke (muziek)voorzieningen voor kinderen/jongeren. Maar ondanks voornoemde specifieke
doelgroepen en voorzieningen wordt het wel één nieuw gemeenschapshuis met één centrale toegang en onder beheer en verantwoordelijkheid van één bestuur waar alle ruimtes multifunctioneel te gebruiken en inzetbaar zijn. In vervolg op aankoop van het (voormalige) Rabobankgebouw is eind 2020 aan architecturenbureau GROUPA uit Rotterdam de opdracht gegund om het beoogde nieuwe gemeenschapshuis voor de kern Bladel te ontwerpen. In nauwe samenwerking met gemeente, bestuur van Den Herd en alle beoogde gebruikers heeft dit inmiddels geresulteerd in een definitief ontwerp voor een nieuw gemeenschapshuis aan de Markt. Het ontwerp kenmerkt zich door de toevoeging van een drie-tal nieuwe interventies (in/aan de bestaande structuur) in de vorm van:
– een nieuwe annex in de noordwesthoek ten behoeve van de nieuwe theaterzaal met kelder;
– een inpandige ‘connector’ als centrale verbinding tussen de verdiepingen;
– een panoramazaal met terras op de tweede verdieping en een balkon op de eerste verdieping
als uitnodigende ‘verbindingen’ met de Markt en daarmee de gemeenschap van Bladel.
Maar ook de bestaande, gehandhaafde, kantoorstructuur is door de gebruikers en het ontwerpteam grondig ‘herontworpen’ tot ruimtes voor de nieuwe functie(s) zodat ze geschikt zijn voor onder andere (luide) muziekactiviteiten, biljarten of schilderen.
Nu het ontwerp gereed is zal het voormalige Rabobank gebouw grondig verbouwd moeten worden voor de nieuwe functie. Daarbij zal, naast de nieuwe annex t.b.v. de theaterzaal, nagenoeg iedere vierkante meter van het gebouw moeten worden verbouwd voor de nieuwe functies. En uiteraard moeten de installaties -daarop- worden aangepast. Eigenlijk blijft alleen het bestaande auditorium onaangetast hoewel ook daar de toegang en de opslagruimte moeten worden geoptimaliseerd.

De opdracht van deze aanbesteding bestaat dus uit vier grote blokken: sloop, nieuwbouw, verbouw/transformatie en installaties. Met binnen deze blokken, tenminste, de volgende specifieke uitdagingen: akoestiek/geluid(soverdracht), klimaatbeheersing, onderkeldering van de theaterzaal, theaterfuncties (beweegbaar/vast podium), aansluiting nieuwbouw/oudbouw (in het bijzonder geldt voor de (parkeer)kelder)), connector als centrale inpandige verbinding, verduurzaming (installaties) en centrumlocatie (aan en afvoer/overlast ed.). De uitvraag/opdracht is afgebakend tot het definitieve ontwerp. In het definitieve ontwerp is een aantal aard- en nagelvaste voorzieningen meegenomen die ook tot deze opdracht behoren. In het bijzonder geldt dat voor het (flexibele)podium in de theaterzaal, vloeren en (schuif) wanden.
De opdrachtgever zal zelf (en is daar ook al mee bezig) de inkoop doen van:
keuken- en barinrichting;
verrijdbare tribune in de theaterzaal;
licht- en geluid in de theaterzaal (dus niet de voorbereidingen hiervoor en het theatergrid, die zitten wel in deze opdracht);
audio Visuele-middelen en communicatie (niet de voorbereidingen hiervoor, die zitten wel in de opdracht);
losse inrichting;
herinrichting van de openbare ruimte met verblijfs-, verkeers- en (fiets)parkeervoorzieningen (rondom het gebouw).

De aanbestedende dienst heeft ervoor gekozen om het project Europees niet-openbaar aan te besteden conform het ARW2016.Naar verwachting zijn zowel de aanbestedingsprocedure als de planprocedure in april 2022 afgerond. Dat betekent dat de realisatiefase (van deze opdracht) vanaf april 2022 kan beginnen. De verwachte bouwtijd, inclusief voorbereiding, is twaalf  maanden. Oplevering derhalve in april 2023. De door een inschrijver in de gunningsfase gemaakte kosten in verband met het opstellen van de inschrijving worden door de aanbestedende dienst gedeeltelijk vergoed. Per ontvankelijke inschrijving wordt een bedrag van €10.000,- excl. btw ter beschikking gesteld. Deze kostenvergoeding wordt niet ter beschikking gesteld aan de inschrijver die de inschrijving heeft gedaan met de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Bron: Tenderned zondag 17 oktober 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/241296

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *