Gehandicapten en vervoerders: Aanbesteden leidt tot onacceptabele race to the bottom

Algemeen, Concessies, zorg

Vervoerders en belangenorganisaties vinden dat het aanbesteden in het doelgroepenvervoer tot onaanvaardbare bezuinigingen leidt. Afgelopen maandag hield de Volksgezondheidscommissie van de Tweede Kamer een hoorzitting over het doelgroepenvervoer. Bij de hoorzitting gaven zowel de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland als de vervoerders en aanbestedingsadviseurs eensluidend aan dat het aanbesteden leidt tot een onacceptabele prijsdruk en teruggang in kwaliteit.

De VGN geeft aan dat de grens bereikt is aan wat er bezuinigd kan worden op gehandicaptenverover.  Door bezuinigingen op vervoer van en naar dagbesteding krijgen gehandicapten steeds vaker te maken met onacceptabele situaties. Jarenlange bezuinigingen zijn aanvankelijk opgevangen met noodmaatregelen. Zo zijn er meer gehandicapten tegelijk vervoerd, is gewerkt met goedkopere rittenschema’s en is de vergoeding voor begeleiders geschrapt. Johan Reuver: “Individueel vervoer omzetten naar groepsvervoer is echter gezien de complexiteit van de beperking van de cliënten lang niet altijd mogelijk”Wat de VNG betreft is de ondergrens bereikt. Rolstoelen zijn vaak te groot om meer gehandicapten tegelijk te kunnen vervoeren. Bovendien kunnen reizigers met agressieproblematiek niet zomaar in vollere busjes worden geplaatst. Tekorten op het vervoersbudget worden nu opgevangen vanuit het zorgbudget”.

Bron afbeelding: Rogplus

Die maatregelen hebben niet voorkomen dat er een aanzienlijk aantal vervoerders failliet is gegaan. “Inmiddels zijn tientallen vervoerders failliet gegaan”, meldt KNV, de koepelorganisatie voor beroepsvervoer tijdens de hoorzitting. “Opdrachtgevers, m.n. decentrale overheden, selecteren weliswaar op papier in bepaalde mate op kwaliteit, maar omdat alle inschrijvers prima kwaliteit beloven en veel gemeenten later gedurende het contract de uitvoering weinig of niet controleren, winnen per saldo de vervoerders met de allerlaagste prijs. Hierdoor staat de kwaliteit voor de cliënten en de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs en begeleiders onder druk en is de financiële positie van de werkgevers ronduit penibel.”

Ook Connexxion blijkt zeer bezorgd te zijn over de prijsdruk bij aanbestedingen. Connexxion wijst op de race to the bottom:  “Dat heeft verstrekkende, negatieve gevolgen voor de cliënten, opdrachtgevers, de sector en de toekomst van deze markt. De markt bevindt zich in een neerwaartse spiraal: prijsvechten, verlieslatende contracten en een gebrekkig toezicht op de nakoming van wat beloofd is, resulteren in uitholling van de kwaliteit van het vervoer, een ongezonde bedrijfsvoering en een groot aantal faillissementen in de sector, onzekere omstandigheden voor de werknemers en een gebrek aan innovatie, investeringen en duurzaam vervoer. Aanbestedende diensten lijken hierdoor spekkoper, maar zijn uiteindelijk duurder uit, door kosten voor herstel en/of latere faillissementen.

Bron: Tweede Kamer / Position Papers Hoorzitting, 16 januari 2016

 

Geef een reactie