FNV vreest aanbesteding OV Friesland die Arriva heeft gewonnen

De FNV keek tijdens de nieuwjaarsreceptie bevreesd vooruit naar de verwachte aanbesteding van het openbaar vervoer in Friesland. De bond wil belangen van chauffeurs en gebruikers veilig stellen en gaat 29 januari in gesprek met politieke partijen. Het openbaar vervoer in Friesland wordt op basis van de nieuwe concessie verzorgd door Arriva, van 2020 tot 2035. Dat staat vast sinds 2017, toen Arriva de concessie won.

De bond houdt een enquete onder de leden naar de gevolgen van de concessie.
Arriva verzorgt het regionale treinvervoer en het busvervoer in Fryslân en op de Waddeneilanden, de Qliner 315 en het stadsvervoer in Leeuwarden. De spoorverbinding naar Zwolle en de Randstad, onderdeel van het hoofdspoor, wordt verzorgd door NS. Het personeel wordt overgenomen via overgang van onderneming.

©Friesland 2019

Vanaf december 2020 gaat een nieuwe concessie in voor de regionale treinen in Fryslân en Groningen.. Op 11 juli 2017 is bekend gemaakt dat de concessie gegund is aan Arriva. De concessie heeft een looptijd van 15 jaar. Dat betekent dat Arriva onderstaande lijnen in ieder geval tot 2035 blijft rijden, concludeert de Provincie Friesland op zijn eigen website.

Het programma van eisen dat bij de aanbesteding is hier na te lezen. Ons viel in het kader van de privacy nog op dat er afspraken moeten worden gemaakt met politie en justitie. En dat camerabeelden minimaal 48 uur bewaard dienen te blijven bij incidenten. Indien en voor zover Brondata persoonsgegevens bevatten, is het de verantwoordelijkheid van de Concessiehouder ervoor te zorgen dat tijdig alle maatregelen worden genomen die nodig zijn om te waarborgen dat verstrekking van de Brondata plaatsvindt conform de privacywetgeving.

Bron: FNV, Friesland, 13 januari 2019

Zie ook: https://www.trouw.nl/binnenland/snelle-spoorverbinding-met-friesland-en-groningen-is-een-overwinning-voor-het-noorden~b52e985f/

Laatst geupdate op:

redactie Auteur

Geef een reactie