Eerste beeld nieuwe Amsterdamse Metro

Image: GVB

GVB maakte vandaag de eerste beelden bekend van de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. Na een aanbesteding is de Spaanse fabrikant CAF aangewezen als leverancier voor 30 nieuwe metro’s, met een optie tot 30 stuks extra. Naar verwachting vervoert GVB in de zomer van 2021 de eerste reizigers in deze gloednieuwe voertuigen. Een aanvulling op de vloot, waarmee het GVB het groeiend aantal reizigers comfortabel kan vervoeren.

De nieuwe metro’s zijn van het type CAF Inneo. Bij het GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua ontwerp goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijs-rode R-netstijl waarin ook de huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kan het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam ingezet worden. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden.

De M7 sluit aan bij de laatste normen en inzichten op het gebied van sociale veiligheid, toegankelijkheid en duurzaamheid. Binnen vind je als reiziger een vertrouwde opstelling met stoelen die voor het merendeel in de langsrichting zijn geplaatst. De metro heeft twee multifunctionele ruimtes die gereserveerd zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Er zijn brede overgangen tussen de rijtuigen, hoge raampartijen voor veel daglicht en wijds uitzicht, ( AN in een ondergrondse?) LED-verlichting en spots boven de stoelen. Heldere displays geven actuele reisinformatie weer. Het klimaatsysteem met vloerverwarming zorgt tijdens de zomer en winter voor een prettige temperatuur en luchtvochtigheid. De remenergie wordt teruggevoed aan het net en het energieverbruik van allerlei hulpapparatuur wordt verder zo laag mogelijk gehouden. Bijvoorbeeld door een warmtepomp in de klimaatinstallatie. In deze M7 Factsheet kun je meer feiten en cijfers vinden.

GVB koopt de nieuwe metro’s met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Het contract met CAF is op 28 november 2018 getekend. Als reiziger of geïnteresseerde kun je volgend jaar een kijkje komen nemen in een deel van de nieuwe metro op ware grootte. Dan organiseeert het GVB in Amsterdam een ‘mock-up’ expositie. Maar nu volgt eerst de ontwerpfase.

De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor 30 extra metrovoertuigen. CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.

Bron: GVB

redactie Auteur

Geef een reactie